Een bedrijf wil zijn aanbod meer onder de aandacht brengen. Mensen die op zoek zijn naar dat aanbod, komen nu niet bij het bedrijf terecht. Bovendien wil het bedrijf in algemene zin beter gevonden worden op het web.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de koppeling tussen het aanbod van een organisatie en de organisatie zelf versterkt wordt? En, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de organisatie beter wordt gevonden op het web?
In grote lijnen komt de benadering neer op een uitgekiende combinatie van:
- zoekmachine-optimalisatie
- gebruik van sociale media
- het faciliteren van de communicatie en de ontmoeting
Zoekmachine-optimalisatie
Zoekmachine-optimalisatie (SEO, Search Engine Optimalisatie) is het voorbereiden van de website voor uitstekende vindbaarheid door de zoekmachines en de bezoekers. SEO omvat enerzijds de techniek van meta-tags, html-code, URL's en alt-teksten bij het voorbereiden en onderhouden van de website. SEO heeft daarnaast een inhoudelijke kant: wat moet er onder de aandacht komen?
SEO heeft eigenlijk twee inhoudelijk tegengestelde doelstellingen: veel potentiële belangstellenden trekken en tegelijkertijd een concurrerend aanbod onder de aandacht brengen. De situatie is te vergelijken met de 'groente- en fruitstraat' op de weekmarkt, waarin alle marktkooplui door elkaar schreeuwen om hun waar aan te prijzen.
Hoe kun je het eigen specifieke aanbod toch onder de aandacht brengen met SEO? SEO komt in de kern neer op Specificatie En Onderscheid. Duidelijk maken wat je verkoopt (Specificeren). En daarbij net DAT onderscheidende concurrentievoordeel zo onder de aandacht brengen dat de marktbezoekers er wel voor moeten vallen (Onderscheiden).
Kun je dat onderscheid goed specificeren, dan heb je goud in handen. Voor zowel de technische kant van SEO: alt-teksten, urls en tags aanbrengen. Maar ook voor de inhoudelijke kant ervan: artikelen schrijven doorspekt met de gevonden specificaties en onderscheidende voordelen. Dan word je goed gevonden, door Google en door de bezoekers.
Sociale media gebruiken
We kunnen niet meer om het gebruik van sociale media heen. De grondslagen van de communicatie zijn grondig gewijzigd. Zenden alleen werkt niet meer, omdat klanten graag zelf kiezen en elkaar raadplegen. Een succesvolle campagne drijft voor een groot deel op de online conversatie. Daarbij moeten we goed luisteren naar wat klanten zeggen, over onze dienstverlening. Sociale media kunnen zorgen voor razendsnelle verspreiding van informatie en opvattingen.
Wat de organisatie nodig heeft is een passende socialemedia-infrastructuur en voor een socialemedia-kick-start. Waarna de communicatie-experts van de organisatie het socialemedia-roer met een gerust hart kunnen pakken. Die kick-start betreft onder meer de volgende werkzaamheden:
1. Opzetten van de socialemedia-kanalen
2. Contentrijke vrienden en bloggers selecteren en volgen
3. Twitteren, retweeten, bloggen over voor de doelgroep interessante onderwerpen
4. Automatiseren van retweets van volgers en bewezen bloggers, met ifttt.com en bufferapp.com
5. Online reputatiemanagement - luisteren en reageren
6. Automatiseren van het luisteren
7. Overdracht en training
Communicatie en ontmoeting faciliteren
Het is voor de organisatie ook zaak om de communicatie en de ontmoeting te faciliteren.
Zeven tips waarin zowel SEO, sociale media als de ontmoeting centraal staan.
1. Maak volgen mogelijk
Zorg ervoor dat mensen de organisatie kunnen volgen. Niet alleen op de website, maar ook op Flickr voor de foto's, op Facebook voor het contact met de andere (potentiële) relaties, op Twitter voor de informatie-uitwisseling en binding. Dat zorgt voor presentie op het web en voor conversatie rond de organisatie.
2. Maak een 'secret group'
Zorg voor een besloten community in bijvoorbeeld Facebook waarin mensen die dichter bij de aankoop staan elkaar kunnen treffen. Nog voordat ze van het aanbod gebruikmaken, kunnen zij hierover met elkaar van gedachten wisselen.
3. Open de kanalen
Als er dan toch foto's van een project gemaakt worden, waarom deze dan niet delen in bijvoorbeeld een Flickr-group? Dat is goed voor de zoekmachines en voor de bezoekers. Zorg voor een plek waarop de projectfoto’s gedeeld worden, en waar ook deelnemers hun indrukken kunnen delen. Doe hetzelfde voor video's en filmpjes.
4. Faciliteer de conversatie
Twitter en Facebook zijn bij uitstek platforms waar mensen elkaar kunnen ontmoeten rond een thema. Zorg voor interessante vrienden en aantrekkelijke posts, dan volgen de mensen vanzelf. Zorg ervoor dat het gesprek, onder meer over jouw organisatie en project, gaande blijft. Ook Google vindt dat erg gemakkelijk.
5. Zorg voor toegankelijkheid
Leef je in in de relatie die op de meest ver verwijderde plek van het aanbod of het project staat. Bedenk wat hij of zij nodig heeft om gemakkelijk toegang te krijgen tot de organisatie. En help hem of haar hierover met anderen te spreken.
6. Maak delen mogelijk
Zorg ervoor dat de conversatie rond het beoogde onderwerp en project gaande blijft. Laat mensen bloggen over onderwerpen die het project betreffen en blog zelf over voor (potentiële) relatie belangwekkende onderwerpen. Vergeet niet om de webbouwer te vragen om bij elk artikel share-knoppen aan te laten brengen.
7. Bied iets extra's
En om deze socialemedia-machine te oliën: zorg voor iets extra's, iets onverwachts, iets waar de mensen niet om vroegen maar toch krijgen. Denk aan een bijeenkomst of een live presentatie. Dat zorgt voor gesprek, conversatie en aanbeveling.
Meer lezen? Kijk hier.