donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Als een sloganschrijver er echt niet meer uitkomt, kan hij altijd nog een beroep doen op de veelgebruikte constructie Meer dan ... alleen. Vanwege de toepasbaarheid op bijna elk product, bedrijf en elke organisatie, zien we deze constructie in veel pay-offs terug. De "meer dan alleen"-constructie heeft een grote suggestieve kracht: vul zelf maar in, u begrijpt het wel.

Nader onderzoek maakt pijnlijk duidelijk dat er geen eensgezindheid bestaat over de invulling van het vacuüm dat de "meer dan alleen"-constructie schept. Ga maar eens na hoe het "meer dan" begrepen kan worden in enkele voorbeelden uit de praktijk. Heeft Logopedie Harderwijk met zijn pay-off meer dan spraakles alleen ook een cursus zwemmen met dolfijnen in het dienstenpakket? Mag je bij het Proeflokaal van Zwolle (meer dan alleen proeven) sinds kort het geproefde ook nuttigen? Moet je bij Camping 't Veentje (meer dan gezelligheid alleen) ook de toiletgebouwen schoonhouden, het huisvuil ophalen en schappen in de kampwinkel helpen vullen?

Flauw natuurlijk om de goedwillende creatievelingen die deze pay-offs bedachten in een kwaad daglicht te stellen. Schrijven is hoogstwaarschijnlijk niet hun hoofdvak. Zij helpen kleine bedrijven met hun communicatie. Duikshop De Buddy (meer dan duiken alleen), Autobedrijf Van Gool (voor meer dan auto's alleen), Zeilinstituut De Bird (meer dan zeilen alleen),  Parketwereld (meer dan parket alleen), Gymnastiekvereniging Leeuwarden (meer dan gymnastiek alleen) en vele andere bedrijven ontvingen hun pay-off waarschijnlijk naar grote tevredenheid.

Maar wat te denken van de "meer dan alleen"-constructies in de pay-off van organisaties van wie we professionele communicatie verwachten? Het KNMI, Radio 538, Centraal Wonen en Van Wijnen Bouw, bijvoorbeeld, zouden toch beter moeten weten.  Toch kopt het KNMI meer dan het weer alleen (nu ook vakantiereizen?). Radio 538 roept meer dan radio alleen (nu ook tv?). Centraal Wonen wil misschien ook aan relatiebemiddeling doen met zijn meer dan alleen wonen. En wat Van Wijnen Bouw met zijn meer dan bouwen allemaal nog meer doet, willen sinds de bouwfraudeaffaires liever niet weten.

Goede wijn behoeft geen krans, moeten de schrijvers van deze lege pay-offs hebben gedacht. Zij schuiven hun opdracht door naar de ontvanger. Er ontstaat een onbevestigd gevoel van eensgezindheid rond hun sublieme constatering met open einde, omdat ieder voor een eigen invulling zorgdraagt. Dit allemaal in de onuitgesproken verwachting dat anderen het vacuüm van de pay-off allen op precies dezelfde wijze invullen, voelt u wel?