Analyse van het bezoekersgedrag op de sociale media van jouw bedrijf of organisatie is belangrijk. Toch geeft het je maar een hele smalle kijk op wie je klanten zijn en wat ze beweegt. Dat zegt Alexandra Samuel op de Harvard Business Review van 24 december 2014 in Your Biggest Social Media Fans Might Not Be Your Best Customers.
De klanten waarvan je op sociale media hoort, zijn niet representatief voor al jouw klanten.
Dertig procent enthousiastelingen
Negentig procent van wat je op de sociale media hoort, komt van minder dan dertig procent van de socialemediagebruikers. Deze 'enthousiastelingen' delen vijf keer per week of meer iets op de sociale media.
De rest: dilettanten en kijkers
De enthousiastelingen verschillen wezenlijk van de stillere gebruikers, het merendeel van het socialemediapubliek en potentieel jouw klanten. Dat zijn de 'dilettanten', die twee tot vier keer per week posten, en de 'kijkers' die een keer per of minder week posten.
Verder kijken dan de sociale media
Het is van belang om die drie groepen te onderscheiden, als je je klanten wilt begrijpen en ze navenant wilt benaderen. Als je alleen naar de enthousiastelingen kijkt bij de analyse van wat er op je sociale media gebeurt, mis je iets heel belangrijks. De overige zeventig procent, dilettanten en kijkers, laten zich veel minder zien op de sociale media, wat het beeld sterk kan verkleuren.
Je mag het gedrag op de sociale media van de enthousiastelingen dus eigenlijk niet als enige referentie gebruiken als je een goed beeld van je klanten wilt krijgen. Ook niet als ze negatieve signalen afgeven.
Het is zaak om naar alle drie de groepen te kijken en hun inbreng af te wegen met hun 'enthousiasme', en dat niet alleen op de sociale media.
Lees hier het artikel van Alexandra Samuel.
En lees hier mijn blog Hou nou toch eens op over die sociale media.