donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Google helpt, maar beperkt ons ook

Google helpt, maar beperkt ons ook

Als je op het internet zoekt, dan krijg je van persoon tot persoon uiteenlopende resultaten. Welke resultaten dat zijn, is afhankelijk van jouw zoekgeschiedenis en jouw click-geschiedenis.

Meer...

netwerk_strategie260

De zender is verdwenen: nu de conversatie

Het nieuwe communicatiemodel met kennis uit de epidemiologie en de chaostheorie, die verklaringen bieden voor het complex-dynamische communicatiesysteem van de huidige tijd.

Meer...

Wij zijn allemaal twitterspreeuwen

Wij zijn allemaal twitterspreeuwen

Kijk naar de zwerm spreeuwen en begrijp de sociale netwerken. Het zijn complex-dynamische systemen. Ze zijn erg moeilijk te modelleren, te voorspellen. De chaostheorie en de epidemiologie bieden aanknopingspunten.

Meer...

ghandi

Drie trends voor communicatie van overheden

De veranderingen in communicatieland vragen om een overheid die communiceert in lijn met het verborgen eigenaarschap. Anderen de eigen boodschap laten uitdragen, is het devies.

Meer...

Hoe bevestig je een condoléance binnen de eigen organisatie, of een klacht, en hoe zeg je een ontslag aan?

26 memosoorten

Met de Memohulp krijgt u aanwijzingen voor 26 memosoorten, voor de interne communicatie. Per onderdeel. De voorgestelde opbouw volgt de voorschriften van de hedendaagse interne communicatie.

Kies een memosoort en vul in

Vanwege overvloedige spam via deze module heb ik de brieven met een password beveiligd. Stuur mij een mailtje en ik stuur je het password toe! 

Goed nieuws

Informatie

Lief/leed

Slecht nieuws

Verzoek/vraag

Aanstelling Antwoord Algemeen Afwijzing Klacht
Bevordering Begeleidend Afscheid Ontwikkeling -/- Algemeen
Klacht o.k. Nieuwe regeling Goed gedaan Ontslag Medewerking
Verzoek o.k. Wijziging Condoléance   Verzoek aan PZ
Ontwikkeling ++ Oplossing Felicitatie    
  Uitnodiging Peptalk    
  Verbetering Welkom    
brief schrijven? klik hier!

Goednieuwsmemo's | Aanstelling
Met deze brief vertelt u dat de betrokkene is aangenomen, een heuglijk feit...
Aanhef
Invalid Input
In deze inleidende alinea beschrijft u direct het goede nieuws: het bericht van aanstelling. Wanneer de kandidaat mondeling al op de hoogte is gebracht van zijn/haar aanstelling, heeft deze alinea een bevestigend karakter. Presenteer uw boodschap niet neutraal, maar zorg voor een enthousiaste positieve toon.
Invalid Input
In dit gedeelte legt u de nieuwe medewerker uit hoe de aanstellingsprocedure zal verlopen. Beschrijf duidelijk de verschillende fasen van deze procedure; welke stappen het bedrijf zal ondernemen en wat de nieuwe medewerker moet doen. Formuleer stappen die de nieuwe medewerker moet nemen als adviezen of verzoeken, maar niet als geboden.
Invalid Input
Eindig deze brief met een positief slot. Spreek uw waardering uit voor de capaciteiten van de nieuwe medewerker en toon uw vertrouwen in de toekomstige vervulling van de functie. Vermijd echter overdreven vleierij.
Invalid Input
Afsluitende groet
Invalid Input
Uw naam
Invalid Input
Uw e-mailadres (voor het concept van deze brief) (*)
Dit is geen mail-adres
Gereed   

Terug

Goednieuwsmemo's | Bevordering
Met deze brief vertelt u dat de betrokkene is bevorderd, een heuglijk feit...
Aanhef
Invalid Input
In deze inleidende alinea bevestigt u direct het goede nieuws: het bericht van bevordering. Sluit daarbij aan bij eerdere gesprekken die hierover met de werknemer zijn gevoerd (noem datum en plaats). Presenteer uw boodschap niet als een technische verandering, maar zorg voor een positieve toon, met woorden als 'promotie' en 'bevordering'.
Invalid Input
In dit gedeelte geeft u aanvullende 'technische' informatie over de bevordering. U geeft informatie over het nieuwe salaris, de gevolgen voor de rechtspositie, de secundaire arbeidsvoorwaarden, et cetera. Houd de brief echter wel bondig. Uitgebreide specificaties kunt u daarom beter als bijlage toevoegen.
Invalid Input
Eindig deze brief met een positief slot. Feliciteer de medewerker met zijn/haar nieuwe functie en benadruk de positieve kant van de zaak. Presenteer de bevordering bijvoorbeeld als een teken van waardering voor de capaciteiten van de medewerker of als blijk van vertrouwen in de toekomst. Spreek echter niet te hoge verwachtingen uit.
Invalid Input
Afsluitende groet
Invalid Input
Uw naam
Invalid Input
Uw e-mailadres (voor het concept van deze brief) (*)
Dit is geen mail-adres
Gereed   

Terug

Goednieuwsmemo's | Antwoord gegronde klacht
Met deze brief beantwoordt u een gegronde klacht.

Aanhef
Invalid Input
Beschrijf in deze inleidende alinea kort en bondig de aanleiding voor uw memo. Verwijs naar de klacht, en naar de voorgeschiedenis: het gesprek of het memo (met datum) waarin de klacht geuit werd. Formuleer de klacht zo neutraal mogelijk (bijvoorbeeld als een ingediend verzoek) en probeer deze niet te bagatelliseren. Toon begrip voor de klacht en erken eventueel gemaakte fouten.
Invalid Input
In deze alinea vertelt u de lezer direct het goede nieuws dat de klacht verholpen zal worden. Vertel nog niet hoe. Dat doet u in de volgende alinea. Formuleer het goede nieuws positief, met een toon van vanzelfsprekendheid. Met woorden als 'Graag' en 'Het doet ons plezier' zorgt u meteen voor een positieve stemming.
Invalid Input
In deze alinea legt u de lezer uit hoe de klacht verholpen zal worden. Vertel de lezer eenduidig wie wanneer welke actie zal ondernemen. Beschrijf ingewikkelde procedures puntsgewijs. Beschrijf handelingen die de lezer zelf moet uitvoeren niet in de gebiedende wijs met 'u moet...' of 'u dient...', maar op een adviserende toon, bijvoorbeeld met 'wanneer u...', of als een verzoek ('wilt u...').
Invalid Input
Als de lezer zijn klacht niet volgens de juiste procedure had ingediend, kunt u in deze slotalinea vermelden hoe dat in de toekomst anders kan. Vermeld daarbij de voordelen voor de lezer. Ook probeert u aan het slot de eventueel ontstane irritatie weg te nemen. Daarvoor kunt u uw verontschuldigingen aanbieden, kort uitleggen hoe de problemen zijn ontstaan, en beloven dat herhaling voorkomen zal worden. Bovendien kunt u de lezer bedanken voor de ingediende klacht. Overdrijf uw spijtbetuigingen echter niet.
Invalid Input
Afsluitende groet
Invalid Input
Uw naam
Invalid Input
Uw e-mailadres (voor het concept van deze brief) (*)
Invalid Input
Gereed   

Terug

Goednieuwsmemo's | Honorering verzoek
Met dit memo geeft u aan dat u ingaat op het verzoek van de lezer.

Aanhef
Invalid Input
Beschrijf in deze inleidende alinea kort en bondig de aanleiding voor uw brief. Verwijs naar het verzoek, en naar de voorgeschiedenis: het gesprek of het memo (met datum) waarin het verzoek gedaan werd.
Invalid Input
In deze alinea vertelt u de lezer direct het goede nieuws dat u zijn verzoek honoreert. Vertel nog niet hoe dat zal gebeuren. Dat doet u in de volgende alinea. Laat merken dat u de lezer serieus neemt, vermijd neerbuigende formuleringen waardoor de lezer de indruk zou krijgen dat hem een gunst verleend wordt. Spreek de lezer persoonlijk aan.
Invalid Input
In deze alinea beschrijft u de procedure voor de afhandeling van het verzoek. Vertel de lezer precies wie wanneer welke acties zal ondernemen, en bij wie de lezer terechtkan voor nadere informatie en afspraken. Geef ook duidelijk en beleefd aan wat u van de lezer verwacht: niet in de vorm van een gebod ('U moet...'), maar als een advies ('Wanneer u...'), of als een verzoek ('Wilt u...').
Invalid Input
In deze laatste alinea kunt u uw relatie met de lezer verstevigen door te benadrukken dat het u plezier doet haar/hem te kunnen helpen, of dat het bijzonder is dat het verzoek wordt ingewilligd. Ook kunt u sympathie betuigen met de activiteiten van de lezer en hem daarmee succes wensen. Overdrijf echter niet, maar zorg voor een vriendelijke, zakelijke toon.
Invalid Input
Afsluitende groet
Invalid Input
Uw naam
Invalid Input
Uw e-mailadres (voor het concept van deze brief) (*)
Invalid Input
Gereed   

Terug