zaterdag, 22 februari 2020
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Blog

TRAINING

"Goed, we hebben gedaan wat jij adviseerde. We hebben een Facebook-pagina, een LinkedIn-account en een YouTube-kanaal opgezet voor ons bedrijf. Maar hoe komen we nu aan nieuwe volgers? En wat voor berichten moeten we nu gaan plaatsen, en wanneer en hoeveel?"

Een kleine opfrisser, voor wie de schoen past...

Eye-opener

Voor velen die zijn opgegroeid met het bekende zender-ontvangermodel voor communicatie, blijkt het telkens weer een eye-opener te zijn. (En dat geldt gek genoeg ook voor dat deel van de jonge generatie dat gewend is aan de sociale media als kanaal waarmee ze zichzelf kunnen exposeren.)

Namelijk dat het niet om jou en jouw bedrijf gaat, maar om jouw sociale DNA. En dat DNA bouw je niet op door veel over jezelf te vertellen. Nee, dat DNA bouw je op door je te verbinden met partijen die bij jou passen.

Eerst verbinden

Dus: ga eerst bedrijven, organisaties en personen volgen die bij jouw organisatie passen. Alleen zo krijg je publiek. Zie je een bericht van hen dat je bevalt? Like dat bericht, deel het, of reageer erop. Pas dan merken zij jou op en pas dan ontstaat er een netwerk van verbindingen rond de sociale media van jouw organisatie.

Pas dan communiceren

En pas dan, kun je zo nu en dan - mondjesmaat - een eigen berichtje gaan posten.

Houd goed in de gaten wie daarop reageert en maak zo mogelijk een verbinding, als dat past binnen jouw DNA. Alleen zo kun je een betekenisvolle community laten ontstaan rond jouw organisatie. Niet met betaalde online reclame, maar met denkwerk en geduld.

Kijk hier naar twaalf stappen die je hiervoor kunt zetten (in het Engels om destijds de internationale community rond de Waddenzee te overtuigen).

Praat niet voor een lege zaal

Zet jezelf en je eigen organisatie dus niet op de eerste plaats, maar denk 'om het hoekje'. Het lijkt zo logisch, maar het wordt zo vaak vergeten: creëer eerst een publiek door verbindingen aan te gaan die bij je passen en ga dan pas met dat publiek in interactie. Dan praat je niet voor een lege zaal.

TRAINING
Illustratie: Catherine Willemse

Meer weten?

Lang geleden, in 2015, schreef ik een whitepaper over dit onderwerp (alweer in het Engels).

Lees die whitepaper hier.

Lees je liever Nederlands? Kijk dan hier.