vrijdag, 29 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

"Papa, ik weet dat jij in de reclame werkt, maar wat draag jij nu eigenlijk bij aan de samenleving?" Die vraag behandelt hoofdredacteur Michael van Os in zijn commentaar in de Adformatie van 9 oktober 2003.

Hij weet niet goed wat te antwoorden, maakt enkele omtrekkende bewegingen langs een Engels onderzoek - ook daar worstelen reclamemensen met hun ethische grondslagen - en neemt "dan maar" het standpunt van reclamegoeroe Winston Fletcher over. Dat, stelt Van Os, is wat we onze kinderen moeten vertellen.

Winston Fletcher is niet voor niets een geestelijk leider in de reclame. Hij is na een succesvolle carrière in het vak voorzitter geworden van de Advertising Standards Board, het geweten van de Britse reclamewereld. Zijn argumenten getuigen van een inspirerende visie: reclame genereert werkgelegenheid, reclame levert een zeer grote hoeveelheid gratis of goedkope media, reclame steunt de onafhankelijke pers, reclame levert heel wat informatie, reclame duwt de prijzen omlaag en de kwaliteit omhoog, reclame helpt de consumenten bij hun keuzeproces. Voorwaar een doordachte visie op het morele dilemma van de reclame. En het werkt echt als je het wilt uitleggen aan je kinderen. Kijk maar.

- Tsja kindje, dat zal ik je vertellen: werkgelegenheid, dat is een belangrijke bijdrage van de reclame aan de samenleving.
- Maar papa, dat geldt toch ook voor het leger, de wapenindustrie, de chemische industrie, de bio-industrie, de...
- ...ho, ho, niet zo snel liefje. Wat dacht je van tv, radio, tijdschriften, kranten en websites? Allemaal dankzij de reclame. Reclame levert heel wat informatie, zei een wijs man eens tegen mij. En, zonder reclame zou er geen onafhankelijke pers zijn.
- Als ik informatie nodig heb, dan ga ik wel naar de bibliotheek. Al die reclame op tv, radio en internet dat houdt alleen maar op. Net als het echt leuk of interessant wordt, is er weer reclame. Op school krijgen we bij maatschappijleer juist les over manipulatie door reclame. Om ons niet in de luren te laten leggen door...
- ...ach mijn lieve krakerskindje, wat moet jij nog veel leren. Reclame is juist leuk en het helpt je om te kiezen wat je wilt kopen.
- Maar ik wil helemaal niks kopen. Ik wil weten wat jouw werk bijdraagt aan onze samenleving. Niks dus.
- Ja, snoetje, je moet me wel laten uitspreken. Je vergeet al die reclame voor goede doelen of tegen drankmisbruik, tegen zeehondjes, tegen Amnesty International, tegen WNF...
- ...tegen zeehondjes? Heb jij wel eens goed gekeken naar al die reclames voor wasmiddelen, tabak en alcohol? Of naar die Shopping Channels? Ze doen verdorie net alsof we kleine kinderen zijn. Of naar al die vieze banners waar je op moet klikken als je informatie voor je werkstuk zoekt. Bijdrage aan de samenleving, helpen bij het keuzeproces, m'n neus!
- Nou moet je niet boos worden, lief anarchistisch snoepje van me. Op die manier komen we nergens. We moeten het er later nog maar eens over hebben, als je afgekoeld bent en de zaken in perspectief kunt zien.