Blog
- Gegevens
"Dit is Jan." Ik kan het bijna niet meer aanhoren. Die commercials die beginnen met “Dit is Jan. Hij gebruikt sinds kort...” Op een toon en met een voordracht van iemand die kleuters toespreekt.
Toch zijn deze boodschappen niet voor niets zo samengesteld. Als verhaaltjes. Want onderzoek heeft aangetoond (bijvoorbeeld Paul J. Zak, 2012, The Moral Molecule) dat verhalen er echt voor zorgen dat mensen anders gaan denken en doen. Dat verkoopt...
- Aantal keren bekeken: 2595
- Gegevens
Klanten blijven weg, sponsors hebben andere prioriteiten, gemeente en provincie nemen de meerwaarde van de dienstverlening niet meer waar. Geld dreigt uit te blijven, afdelingen moeten reorganiseren, ontslagen dreigen. Of er moet gewoon nieuw beleid komen...
Aan de slag dus, met een selecte groep. Over een nieuwe koers, nieuwe accenten in de dienstverlening, een betere presentatie van de organisatie, de maatschappelijke bijdrage. Om de eigen medewerkers, de klanten en de stakeholders wakker te schudden.
De schrijfpraktijk
De koppen bij elkaar dus, voor nieuwe energie, goede ideeën en hoe dat te onderbouwen. Het moet allemaal op papier, toch? Om de ideeën vast te houden, bij te schaven en uit te wisselen.
- Aantal keren bekeken: 2707
- Gegevens
(Illustratie Catherine)
In ‘De Onzichtbare Hand, Hoe markteconomieën opkomen en neergaan’ beschrijft Bas van Bavel zijn onderzoek naar markteconomieën vanaf de vroege middeleeuwen tot vandaag. Hij stelt bij alle markten een cyclus vast die altijd begint met toenemende vrijheid en economische groei, en die altijd eindigt met verstoord marktevenwicht ten gunste van marktelites en met economische achteruitgang.
Met onze huidige economie zitten we op het omslagpunt van positief naar negatief: burgers zijn afhankelijk van de groeiende financiële markten en marktelites, die macht kopen met politieke investeringen, wat leidt tot een stagnerende levensstandaard.
- Aantal keren bekeken: 3541
- Gegevens
Illustratie: Catherine
In de New York Times van 8 september schrijft Eric Klinenberg over de kansen van de publieke bibliotheek als instelling die de zogenaamde Civil Society kan herstellen. De setting is Amerika, maar we kunnen er in Nederland veel van leren.
En sommige Nederlandse bibliotheken hoeven niet meer naar Amerika te kijken...
- Aantal keren bekeken: 3137
- Gegevens
Het is de Week van de alfabetisering en ik ben er trots op dat ik een adviserende en verbindende rol heb mogen vervullen bij de vernieuwing van het Digitaalhuis Wageningen, een samenwerkingsverband onder coördinatie van de bibliotheek van Wageningen.
Het resultaat: een vernieuwde website, een verzameling animaties en flyers met herkenbare situaties, nauwkeurig afgestemd op de doelgroep dankzij de inbreng van een panel van ervaringsdeskundigen.
- Aantal keren bekeken: 2960
- Gegevens
Op het eerste gezicht lijkt DeepL een goed alternatief voor de webapps voor automatische online vertaling.
De Duitse ontwikkelaars van DeepL claimen dat zij dankzij de nieuwste inzichten in machine learning Google Translate en Bing Translator ver voor zijn.
In IP, vakblad voor informatieprofessionals (03/2018) schrijft Leen Liefsoens erover: “Voor twintig euro per maand kun je DeepL’s vertaaltechnologie integreren in bestaande systemen door middel van de DeepL-api.”
Tijd voor een (praktische) proef op de som.
- Aantal keren bekeken: 20162
- Gegevens
(Illustratie Catherine)
Joris Luyendijk schrijft op 16 juli 2018 in De Correspondent: "De afgelopen dertig jaar is van alles een ‘markt’ gemaakt: van onze politiek, van ons eten, zelfs van onze informatie." In zijn verhaal, dat met name gaat over onze onmacht tegenover de klimaatontwrichting, levert hij kritiek op de macht die we de 'onzichtbare hand' van de markt hebben gegeven.
- Aantal keren bekeken: 2584
- Gegevens
De Atlas voor gemeenten 2018 kwam zojuist uit en heeft als thema cultuur. Wat is het belang van kunst en cultuur voor stad en regio? Wat is de optimale schaal van cultuurregio’s? En in hoeverre verschilt het regionale aanbod op dit moment?
- Aantal keren bekeken: 2861
- Gegevens
Daniel DeNicola is professor en hoofd Filosofie op het Gettysburg College Pennsylvania en schrijver van “Understanding Ignorance: The Surprising Impact of What We Don’t Know” (2017). Hij stelt dat je niet het recht hebt zomaar te geloven wat je wilt. Hij schrijft erover op aeon.co.
Mogen we geloven wat we willen? Dat is de vraag die DeNicola stelt. Voorbeeld: “Ik heb het recht om te geloven dat klimaatverandering een broodje aap is.” Dat is iets anders dan “Ik heb het recht om te weten of klimaatverandering een broodje aap is”. Maar wat is het verschil?
- Aantal keren bekeken: 4079
- Gegevens
Durf te denken, zei Immanuel Kant eind achttiende eeuw, en leg je niet neer bij de dogma’s van de politieke en religieuze autoriteiten. Daarvoor is niet alleen lef nodig, maar ook een klimaat van vrijheid om te denken en te zeggen wat je wilt. Een aanmoediging voor het individu en voor de bestuurders.
- Aantal keren bekeken: 2689