donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten

Steven van Belleghem heeft na zijn kernwerk ‘The conversation manager’ een tweede krachtige leidraad voor toepassing van social media geschreven: ‘The conversation company’. Een boek over de communicatie van bedrijven met hun klanten.

Een belangrijk onderwerp in dit nieuwe boek is de bedrijfscultuur waarin de klant centraal staat. Gelukkige klanten krijg je door gelukkige medewerkers, stelt Van Belleghem.

De draagtijd van een online community

Hoe ziet de levenscyclus van een online community eruit? Hoeveel initiatieven tot het vormen van een online community zijn succesvol? Hoe lang duurt het voordat een online community tot volwassenheid komt? Welke fasen doorloopt een online community? Allemaal vragen die van belang zijn voor zittende en aankomende communitymanagers.

Een beknopt literatuuronderzoek.

Social media na de hype

Toen de computer zijn intrede deed in de taalwetenschap ontstond de term ‘computerlinguïstiek’. Een hele verrijking, die computer. Want voor het eerst konden we taalkundige modellen echt goed testen. (Ik mocht daar in de beginfase een jaar of tien aan meewerken als ‘computerlinguïst’.) Maar de term zelf zorgde altijd voor verwarring, vooral bij de buitenwereld, omdat de aandacht te veel lag op het instrument en minder op de inhoud.

Net zoals bij de aanduiding ‘social media’ vandaag.

De CBS Communicatie Survival Tool Kit

Een flash viral uit 2004 (hit play)

Voor: LaVerbe, 'Creative Business Solutions'
Concept, copy: Rijk Willemse
Flash-animatie: Guy Borghouts
Stem: Robert van Leeuwen
Muziek, geluid: Stef Verstraaten

Succes met social media in 1947

Levitt en Dubner vertellen in hun boek Freakonomics het verhaal van Stetson Kennedy die in 1947 als undercover-lid van de Ku Klux Klan campagne voert met behulp van de populaire hoorspelshow ‘The adventures of Superman’. Een campagne die de conversatie als motor gebruikt, de grondslagen van de social media waardig.

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

mederwerkersambassadeurs

Over de invloed van social media op de naam en faam van merken is al veel bekend. Maar het onderzoek naar de invloed van medewerkers via de social media op de reputatie van hun organisatie staat nog in de kinderschoenen. Gelukkig is er nu het onderzoek dat Joost Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam deed voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie).

Hij onderzocht hoe medewerkers zich gedragen op de social media en hoe zij daarmee de merkbeleving van hun eigen organisatie beïnvloeden. Een stap naar duidelijkheid over dit onderwerp.

Betere profilering nodig door social media

Andrew Shipilov van de INSEAD Business School deed kort geleden een onderzoek naar de invloed van social media op de concurrentiekracht van bedrijven. Hij ondervroeg bijna 1000 directeuren wereldwijd. De helft zei geen social media te gebruiken. De andere helft gaf aan dat social media hun markt opengooiden, wat ze niet altijd als positief ervoeren.

Adsense is een advertentieprogramma van Google. Je kunt je ervoor aanmelden en de advertentiemogelijkheid in je website (laten) inbouwen. Google plaatst dan advertenties die passen bij de inhoud van de website. Voor elke klik ontvang je geld. Makkelijk, nietwaar?

Mag is van jou van de zoekmachines... Google?

Clay Shirky vertelt het in zijn artikel 'Ontology is overrated': Taggen zonder een goed doordacht systeem van categorieën lijkt het recept voor een ramp. Maar als je het internet bekijkt - het Wilde Westen van 'free labeling' - dan kun je nog verrassend veel nuttige informatie halen uit een grote rommelige verzameling gegevens.