zaterdag, 29 februari 2020
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Blog

Scoop.it: Seen.it, Done.it

Scoop.it (beta) helpt je te vinden wat je zoekt. Het is een toepassing van het begrip 'curation'. Je kunt een onderwerp invoeren en Scoop.it verzamelt mogelijk interessante artikelen over dit onderwerp. Als je ze kiest, plaatst Scoop.it ze in een magazineachtig formaat, zoals Paper.li of Flipboard (voor de iPad). Je kunt ook eigen artikelen die je vindt op het web toevoegen.

Zal Scoop.it ooit een klapper worden?

Bufferapp - hendig!

"Waar haal jij al die tijd vandaan om zoveel te twitteren? Moet jij niet werken?" Zulke vragen krijgen mensen die actief zijn op de social networks. Het antwoord is: van bufferapp.com!

Weibo, het Chinese Twitter

Dit weekeinde bijgepraat met Thomas Marzano, social-media-expert (Creative Director for Online Brand Communications) bij Philips. Marzano verkent onder meer het verre oosten: wat doet China? Drie trends zijn opmerkelijk. (Waar Pasen allemaal niet goed voor is.)

Hoe blus je een social media brand?

Er gaat iets mis in de bedrijfsvoering. Zoals bij Bol.com dat een lek in de beveiliging van hun mobiele website had.

Een brandje breekt uit via de social media. Hoe moet je daarop reageren? Jay Baer en Amber Naslund schrijven erover op hun 'Smartblog on Social Media'. Hoe overleef je een social-mediacrisis? Conclusie: Bol.com deed het goed.

Betreft: veiligheidsprobleem bij Bol.com?

Deze brief verstuurde ik om de heer [....] op de hoogte te brengen van een mogelijk lek in Bol.com

Geachte heer [...],

Op donderdagavond 21 april heb ik een boek op uw rekening gekocht bij Bol.com. Het betreft het boek ‘Society 3.0’ (à 15 euro). Schrik niet, ik betaal u het bedrag graag (inclusief de verzendkosten) terug.

Ik wil u graag uitleggen hoe het zo gekomen is. Ik denk bijna zeker te weten dat er een lek zit in de beveiliging van de site van Bol.com. Immers, ik was via een onverklaarbare weg ingelogd onder uw naam en kon gebruikmaken van uw rekening om aankopen te doen. Een ernstige zaak!

Bezoekers Myspace (jeffbullas.com)

Jeff Bullas analyseert waarom de grote sociale netwerken Myspace, Friendster en Ning het hoogstwaarschijnlijk niet gaan redden.

Daar kunnen de kleintjes ook wat van leren. Een overzichtje.

Social-mediawijsheid of kopen, kopen, kopen door social media?

Als aanvulling op mediawijsheid is social-mediawijsheid nodig. Zeker nu de marketeers het domein van de social media zo nadrukkelijk betreden. Hoe herken je de mechanismen van de vrije, belangeloze conversatie met social media? En hoe herken de sirenen van de social-mediamarketing?

Lees hier welke regels de social-mediamarketeers toepassen. Kijk mee in hun keuken en doe social-mediawijsheid op. Mike Schulz van de RAIN Group Sales Training Company zet enkele belangrijke regels voor ons op een rijtje. Komen ze. (In gepaste eigen woorden en met commentaar.)

Social media - bedrijven die het goed doen

Social Media, best lastig. Vinden andere bedrijven dat ook? Welke bedrijven hebben succes met hun social-media-strategie? En hoe doen ze dat dan?

Amy Porterfield zette enkele bedrijven die het goed doen in de spotlight op haar site socialmediaexaminer.com. Een bron voor inspiratie. We pikken er een paar uit.

visualiseren, plaatjes, plaatjes, plaatjes

Plaatjes helpen. Ze trekken publiek. Ze verduidelijken leerstof. Ze maken ingewikkelde dingen toegankelijk. Ze helpen je op weg. Geen praatje zonder plaatje, dus...

Conversatie management - ook voor presentaties

De oude Powerpoint-presentatie met bullets en veel tekst is uit. Van zenden, via participatie naar conversatie is de sleutel. Ook voor het betrekken van publiek bij de presentatie. Neem maar eens een kijkje op TED.com…

Nancy Duarte schrijft erover en geeft zes aanwijzingen om daarbij social media te gebruiken.