zaterdag, 29 februari 2020
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Blog

De homepage is uit, de landingspagina is in

Het is natuurlijk al lang duidelijk: de homepage is in veel gevallen niet de landingspagina. Goede Search Engine Optimalisation (SEO) en Google zorgen ervoor dat bezoekers vaak 'diep' in de website terechtkomen bij hun eerste bezoek. 

Dat maakt de aandacht voor de landingspagina urgent. En dat betreft dus niet alleen de homepage, maar ook inhoudsvolle, goed vindbare pagina's van de website die een belangrijke doorverwijzende functie hebben. Formstack maakte er een mooi plaatje van.

Nu gratis: een cadeau - delen om te vermenigvuldigen

Is een recht-toe-recht-aan-campagne effectief? Dat was de vraag die ik afgelopen maandag stelde. Ik startte een recht-toe-recht-aan-campagne. Hier een tussentijdse balans, zoals beloofd, drie dagen later.

Beter leren schrijven voor uw werk

Een tijdje terug schreef ik over Machiavellistische reclame, reclame zo plat als maar mogelijk is.

Nu wil ik de proef op de som nemen en kijken of die 'platte' benadering effectief is. (De reclamejongens en -meisjes die deze methode toepassen doen het per slot van rekening niet voor niets...) Doet u mee?

Hoe pak je de aandacht en hoe houd je die vast?

De Grieken hadden er een uitgebreide retorica voor, John Hagel III en John Seely Brown vatten het in de Harvard Business Review samen in vijf punten. Geheel eigentijds, maar onmiskenbaar geworteld in wat de Grieken ons leerden over aandacht verwerven en vasthouden.

Studio Vertigo, Robbie Cornelissen in Centraal Museum Utrecht

Het Centraal Museum toont van 11 maart t/m 29 mei 2011 de tentoonstelling Studio Vertigo – Robbie Cornelissen met uiteenlopend werk van deze Nederlandse hedendaagse tekenaar.

Cornelissen zet met potlood, vaak op zeer groot formaat, architectonische fantasieën neer die in de meeste gevallen doen denken aan de post-apocalyptische werelden van Doom III. Lege stadslandschappen, duistere ondergrondse kelders, zuilengalerijen en betegelde ruimtes, in een duizelingwekkend perspectief.

Telecom-gegevens vertellen alles over jou

'Hadden we maar een chip voor in de halsband van Boaz', verzuchten mijn kinderen. 'Dan weten we precies waar ie is als hij wegloopt.' Als hondje Boaz mobiel zou bellen, sms'en en internetten, was dat in principe geen probleem geweest. Alle benodigde gegevens zijn beschikbaar.

Dat was een vraag op het LinkedIn-discussieforum SocialeMedianNL. Mijn antwoord: Die mensen bereik je het best op de plekken waar zij zich graag ophouden. Dat lijkt een inkoppertje, maar het is voor velen een belangrijke perspectiefverschuiving.

Social media horen onder beheer van de medewerkers

De website van een bedrijf of organisatie werd van oorsprong beheerd door de mensen van ICT, de 'elektrische jongens'. Dat kon je goed zien. Technologisch ogende maar vaak ontoegankelijke sites waren het vaak in die begindagen.  Ze functioneerden uitstekend, maar de communicatieve waarde en de vormgeving lieten nogal eens te wensen over. Dat was per slot van rekening niet het vak van de elektrische jongens.

Machiavellistische websites - reclame zo plat als het kan

Niccolo Machiavelli leefde van 1469 tot 1527. Hij schreef de beroemde handleiding Il Principe, voor Italiaanse prinsen. Zij moesten leren hard en doelgericht te regeren. Vorsten moesten rond 1500 het staatsbelang vooropstellen. Zijn boek wordt nu gezien als een handleiding voor sluwe, achterbakse en misleidende politiek.

Wie de telewinkelkanalen op tv bekijkt, platte reclamewebsites bezoekt en de bijbehorende spam-mails leest, kan komen tot het volgende machiavellistische recept voor platte reclame die doeltreffend wil zijn.

Mensen doen zaken met mensen, ook bij B2B

De tijd dat bedrijven zich online uitsluitend profileren met hun dienstverlening lijkt ten einde te lopen. Mensen die zaken willen doen zoeken liever niet meer alleen naar excellente diensten. Ze willen ook weten wie er achter die dienstverlening zit...