dinsdag, 23 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

schipperskameleon

Vroeger las ik met zeer veel plezier over De schippers van de Kameleon. Nu lezen mijn kinderen die verhalen, met dezelfde intense aandacht. Wat maakt die boeken zo boeiend voor hen en wat zou ik er nu van vinden? Ik pakte mijn oude uitgave en stofte hem af. Het verhaal viel me deze keer behoorlijk tegen.

"Wat moet ik zeggen... Ik heb helemaal niks gelezen over... Help me nou gewoon even.

Nou, papa, niet alles opschrijven wat ik zeg.

Een telefoon die roodgloeiend staat, een heet hangijzer, een hoge vlucht, een volbloed Surinaamse, kelderend vertrouwen, respijt, het neusje van de zalm, een verslechterende toestand, een schotenwisseling, een handjevol toeschouwers, enkele wilde speculaties, gemoederen die tot bedaren komen en een explosieve stijging.

Frederik II van Pruisen schreef in 1770 aan d'Alembert: 'Het is vergeefse moeite de mensheid te willen voorlichten. Men moet genoegen nemen met eigen wijsheid, zo men daartoe in staat is, maar moet het gewone volk overlaten aan de dwaling en er alleen naar streven het te weerhouden van misdrijven die de maatschappelijke orde verstoren'.

KNMI - meer dan het weer alleen
Autobedrijf Van Gool - voor meer dan auto?s alleen
Excelsior Banden - voor meer dan alleen banden
Radio 538 - meer dan radio alleen

Waarom oefenen (liefst oude) fabrieken zo'n aantrekkingskracht uit op design? Kijk naar de Van Nelle-fabriek in Rotterdam waar ontwerp- en architectenbureaus gevestigd zijn. Kijk naar de Witte Dame in Eindhoven waarin een designacademie zit, naast een grote speler op de wereldmarkt van de industriƫle design, Philips Corporate Design. Kijk naar de oude mijn- en cokesgebouwen in het Roergebied. Het zijn allemaal magneten voor designinitiatieven, -bureaus en -opleidingen.

"Papa, ik weet dat jij in de reclame werkt, maar wat draag jij nu eigenlijk bij aan de samenleving?" Die vraag behandelt hoofdredacteur Michael van Os in zijn commentaar in de Adformatie van 9 oktober 2003.

Dat je Sjos ("je bent een eikel") van Cup-a-Soup een smakeloze figuur vindt in een dito reclamecampagne, of dat je Sjos en campagne juist vernieuwend en humoristisch vindt, doet niet terzake. Cup-a-Soup kiest ervoor haar merk via deze campagne op te laden met een specifieke combinatie van verkoopbevorderende kwalificaties.

Op maandag 8 maart 2004 bezochten ruim 600 mensen schouwburg de Lievekamp voor de slotmanifestatie van het gemeentelijke project De toekomst van Oss. Op het programma stond onder meer een discussie over de slogan van de gemeente Oss.

Dat veel producenten via hun reclames flink op hun hurken gaan om hun potentiƫle klanten toe te spreken en te bewegen hun beurs te openen, is bekend en wordt veelal knikkebollend geaccepteerd. Ook dat ze diezelfde klanten verleiden tot moeilijkheden, door hun bijvoorbeeld voor te spiegelen dat een lening de gemakkelijk binnen bereik liggende oplossing is voor welke korte- of langetermijnproblemen dan ook.