Blog
- Gegevens
E-commerce moet nodig in de spiegel kijken. Jesse Frederik en Maurits Martijn stellen in De Correspondent een nieuwe internetbubbel vast: online advertenties.
Lees mee en bespaar kostbare euro's...
Weggegooid geld
Online adverteren met een merknaam of voor een product is weggegooid geld. Het heeft geen effect. Mensen klikken net zo lief op de onbetaalde links met dezelfde inhoud. Hier is een sprekend voorbeeld van zo'n nutteloze geldverslinder:
- Aantal keren bekeken: 2677
- Gegevens
Hi,
Ik wilde wat pagina’s volgen vanuit onze eigen Facebook-pagina, maar krijg het niet voor elkaar. Als ik pagina’s van een ander wil liken of volgen kan ik dat alleen maar als mezelf doen en niet als onze eigen Facebook-pagina. Wat doe ik fout? Tips? Of heb ik misschien toch niet voldoende bevoegdheden?
- Aantal keren bekeken: 2241
- Gegevens
Marc Chavannes schrijft op 21 december 2018 in de Correspondent in het verhelderende artikel "Wat Brexit me leerde" dat "de gemeenschappelijke malaise die de gele hesjes, de Brexit- en Trump-stemmers en veel andere onvrede-uitingen met elkaar verbindt in westerse democratische landen, [voort]komt [...] uit grondige teleurstelling over wat hun regeringen doen om hen te beschermen."
- Aantal keren bekeken: 2234
- Gegevens
"Dit is Jan." Ik kan het bijna niet meer aanhoren. Die commercials die beginnen met “Dit is Jan. Hij gebruikt sinds kort...” Op een toon en met een voordracht van iemand die kleuters toespreekt.
Toch zijn deze boodschappen niet voor niets zo samengesteld. Als verhaaltjes. Want onderzoek heeft aangetoond (bijvoorbeeld Paul J. Zak, 2012, The Moral Molecule) dat verhalen er echt voor zorgen dat mensen anders gaan denken en doen. Dat verkoopt...
- Aantal keren bekeken: 2317
- Gegevens
Klanten blijven weg, sponsors hebben andere prioriteiten, gemeente en provincie nemen de meerwaarde van de dienstverlening niet meer waar. Geld dreigt uit te blijven, afdelingen moeten reorganiseren, ontslagen dreigen. Of er moet gewoon nieuw beleid komen...
Aan de slag dus, met een selecte groep. Over een nieuwe koers, nieuwe accenten in de dienstverlening, een betere presentatie van de organisatie, de maatschappelijke bijdrage. Om de eigen medewerkers, de klanten en de stakeholders wakker te schudden.
De schrijfpraktijk
De koppen bij elkaar dus, voor nieuwe energie, goede ideeën en hoe dat te onderbouwen. Het moet allemaal op papier, toch? Om de ideeën vast te houden, bij te schaven en uit te wisselen.
- Aantal keren bekeken: 2447
- Gegevens
(Illustratie Catherine)
In ‘De Onzichtbare Hand, Hoe markteconomieën opkomen en neergaan’ beschrijft Bas van Bavel zijn onderzoek naar markteconomieën vanaf de vroege middeleeuwen tot vandaag. Hij stelt bij alle markten een cyclus vast die altijd begint met toenemende vrijheid en economische groei, en die altijd eindigt met verstoord marktevenwicht ten gunste van marktelites en met economische achteruitgang.
Met onze huidige economie zitten we op het omslagpunt van positief naar negatief: burgers zijn afhankelijk van de groeiende financiële markten en marktelites, die macht kopen met politieke investeringen, wat leidt tot een stagnerende levensstandaard.
- Aantal keren bekeken: 3136
- Gegevens
Illustratie: Catherine
In de New York Times van 8 september schrijft Eric Klinenberg over de kansen van de publieke bibliotheek als instelling die de zogenaamde Civil Society kan herstellen. De setting is Amerika, maar we kunnen er in Nederland veel van leren.
En sommige Nederlandse bibliotheken hoeven niet meer naar Amerika te kijken...
- Aantal keren bekeken: 2750
- Gegevens
Het is de Week van de alfabetisering en ik ben er trots op dat ik een adviserende en verbindende rol heb mogen vervullen bij de vernieuwing van het Digitaalhuis Wageningen, een samenwerkingsverband onder coördinatie van de bibliotheek van Wageningen.
Het resultaat: een vernieuwde website, een verzameling animaties en flyers met herkenbare situaties, nauwkeurig afgestemd op de doelgroep dankzij de inbreng van een panel van ervaringsdeskundigen.
- Aantal keren bekeken: 2701
- Gegevens
Op het eerste gezicht lijkt DeepL een goed alternatief voor de webapps voor automatische online vertaling.
De Duitse ontwikkelaars van DeepL claimen dat zij dankzij de nieuwste inzichten in machine learning Google Translate en Bing Translator ver voor zijn.
In IP, vakblad voor informatieprofessionals (03/2018) schrijft Leen Liefsoens erover: “Voor twintig euro per maand kun je DeepL’s vertaaltechnologie integreren in bestaande systemen door middel van de DeepL-api.”
Tijd voor een (praktische) proef op de som.
- Aantal keren bekeken: 19129
- Gegevens
(Illustratie Catherine)
Joris Luyendijk schrijft op 16 juli 2018 in De Correspondent: "De afgelopen dertig jaar is van alles een ‘markt’ gemaakt: van onze politiek, van ons eten, zelfs van onze informatie." In zijn verhaal, dat met name gaat over onze onmacht tegenover de klimaatontwrichting, levert hij kritiek op de macht die we de 'onzichtbare hand' van de markt hebben gegeven.
- Aantal keren bekeken: 2325