zondag, 3 november 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

wc eend 2

Online reclame werkt niet, tv-reclame blijkt nu ook niet te werken. En beide kosten alleen maar geld. Dat geven twee onderzoeken aan die de Correspondent in twee artikelen bespreekt. Fijn dat zaken nu eindelijk eens diepgaand onderzocht zijn. Het eerste onderzoek besprak ik op 29 januari van dit jaar (Online ads: niet doen). 

Tijd voor een overdenking van het tweede onderzoek dat de Correspondent bespreekt in een uitgebreid artikel van Jesse Frederik: Reclame op tv. Kost een berg, doet een beetje.

kruitvat 260 2

Op mijn Facebook-tijdlijn zie ik een blog langskomen waarin de schrijver het publiek aanspoort om de lont uit het kruidvat van de zwartenpietendiscussie te halen. Goed idee. Maar “kruidvat”? Is het niet “kruitvat”? Ik weet dat zeker, denk ik. Ik doe wat velen dan doen: googelen!

middelen 680

Opdrachtgevers klagen soms over de rapporten die ze voorgeschoteld krijgen. Dat ze de onderzoekssituatie niet goed in beeld krijgen. Dat er te veel nadruk op het proces van het onderzoek ligt en te weinig nadruk op de heldere presentatie van de gevraagde resultaten.

Van omgevallen boekenkast naar helder betoog

Hoe kun je op planmatige wijze een doelmatig rapport schrijven? Hiervoor komen onder andere de volgende vragen aan de orde: Wat wil de opdrachtgever precies en hoe bedien ik hem of haar optimaal in mijn rapportage? Welke wijze van rapporteren past het beste bij de opdrachtgever? Hoe voorkom ik dat de opdrachtgever de vraag niet (goed) beantwoord krijgt?

horse 1

Als we spreken over iets wat niet bestaat, leidt dat onvermijdelijk tot onverzoenbare tegenstellingen. Want, alles wat we daarover zeggen, is tegelijkertijd waar en onwaar. Dat was de harde les die de logicus Frege (1848 – 1925) kreeg van zijn collega Russel. De oplossing van Russel was eenvoudig: voeg aan elke uitspraak over een zaak de voorwaarde toe dat die zaak bestaat, en dus eigenschappen kan hebben.

We lijken hier niet van geleerd te hebben, omdat velen nog steeds spreken over zaken waarvan we niet weten of ze bestaan. Dat leidt nog steeds tot vaak onverzoenbare tegenstellingen en inconsistenties, vooral binnen de politiek en de pseudowetenschappen. Voor een goed betoog moeten we eerst weten wat we allemaal kunnen weten. Hoe komen we daar achter? Een schrijf- en spreekles.

schrijven b

"Let us do the writing." Dat is de gesponsorde oproep van AX Semantics die in mijn Facebook-tijdlijn langskomt. Zij bieden een toepassing aan die automatisch grote hoeveelheden betekenisvolle en conversieverhogende teksten genereert. Want, heb je wel eens geprobeerd om up-to-date "product descriptions" te schrijven voor al jouw duizenden producten, in meerdere talen? Handmatig schrijven werkt gewoon niet, aldus deze enthousiaste computerlinguïsten...

linkedintips boekje 260

LinkedIn vernieuwt zijn uiterlijk en opzet van tijd tot tijd. Daarom moeten ook de handreikingen aangepast worden.

Hier een aanvulling en update bij het boekje “LinkedIn Checklist en Aanpak - Een hands-on-gidsje voor wie het beste uit LinkedIn wil halen”.

Het hoe en waarom van LinkedIn in dit boekje blijft staan; deze presentatie vult het boekje aan met een nieuw ‘waar’.

gtp2

Gisteren, op 14 februari 2019, maakte de organisatie OpenAI op zijn blog bekend dat zij een taalmodel (lees computer) hebben getraind om coherente, zinvolle tekst te genereren, te begrijpen, te vertalen en samen te vatten. En dat alleen maar door het systeem te voeden met rond de veertig gigabyte aan internet-teksten.

Het systeem heet GPT2 (Generative Pre-Training, versie 2) en is volgens de ontwikkelaars zo krachtig dat zij het niet vrij durven te geven: "Due to our concerns about malicious applications of the technology, we are not releasing the trained model. As an experiment in responsible disclosure, we are instead releasing a much smaller model".

online ads 260

E-commerce moet nodig in de spiegel kijken. Jesse Frederik en Maurits Martijn stellen in De Correspondent een nieuwe internetbubbel vast: online advertenties.

Lees mee en bespaar kostbare euro's...

Weggegooid geld

Online adverteren met een merknaam of voor een product is weggegooid geld. Het heeft geen effect. Mensen klikken net zo lief op de onbetaalde links met dezelfde inhoud. Hier is een sprekend voorbeeld van zo'n nutteloze geldverslinder:

ondersteuning260

Hi,
 
Ik wilde wat pagina’s volgen vanuit onze eigen Facebook-pagina, maar krijg het niet voor elkaar. Als ik pagina’s van een ander wil liken of volgen kan ik dat alleen maar als mezelf doen en niet als onze eigen Facebook-pagina. Wat doe ik fout? Tips? Of heb ik misschien toch niet voldoende bevoegdheden?

overheid

Nieuwjaarsoverdenking

Marc Chavannes schrijft op 21 december 2018 in de Correspondent in het verhelderende artikel "Wat Brexit me leerde" dat "de gemeenschappelijke malaise die de gele hesjes, de Brexit- en Trump-stemmers en veel andere onvrede-uitingen met elkaar verbindt in westerse democratische landen, [voort]komt [...] uit grondige teleurstelling over wat hun regeringen doen om hen te beschermen."