woensdag, 20 oktober 2021
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Boekbesprekingen

De artikelen die gaan over boeken en hun inhoud.

overheid20

In zijn rapport 'De (r)evolutie van de (i)Samenleving' van november 2012 onderzoekt Klaus van den Berg in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken of de overheid klaar is voor de ‘iSamenleving’. Van den Berg raadpleegde deskundigen op vele terreinen en komt tot zes trends met adviezen voor vier (doel)groepen als antwoord op deze vraag. Een samenvatting.

Read More

Echt verbinden begint met het hart

Besluiten nemen we met onze buik, met ons gevoel. Dat is het gebied zonder woorden, waar ons gedrag en onze opvattingen leven. Met zijn ‘Golden Circle’ legt Simon Sinek uit hoe dat werkt. Dat echte verbindingen tot stand komen via de intuïtie, het geloof, het hart. Of zoals hij het zegt: via het ‘waarom’.

Read More

idisorder

Heb je dat ook wel eens? Dat je denkt dat je telefoon in jouw broekzak overgaat en dat er niets aan de hand is? Dan ben je niet de enige: 70% van de zware gebruikers schijnen last van te hebben van het “phantom vibration syndrome”.

Larry D. Rosen, hoogleraar psychologie aan de California State University deed onderzoek bij 30.000 socialmediagebruikers en komt in zijn boek "iDisorder: Understanding Our Obsession with Technology and Overcoming Its Hold on Us" onder meer met een lijst psychische stoornissen die hij bij hen terugziet in hun socialmediagebruik. Het is een aardig gedachte-experiment om de bestaande psychische aandoeningen te checken aan je eigen gedrag. Kijk maar eens mee naar enkele aandoeningen.

Read More

Succesvol pitchen met verborgen agenda

Kevin Allen vertelt in de Harvard Business Review over zijn ervaringen met pitches en wat hij ervan leerde. De verborgen agenda van de opdrachtgever, dat is de sleutel voor het winnen van de pitch, aldus Allen.

Als je de verborgen agenda kent die achter de besluiten van de opdrachtgever ligt, heb je een enorme voorsprong in de aanbesteding. Dan kun je daar op inspelen, in plaats van in te spelen op de vragen die in de opdrachtomschrijving staan.

Read More

Vier adviezen voor Twitterende politici

Het rapport ‘Vertrouwen op democratie’ van de Raad voor het openbaar bestuur uit 2010, stelt dat de politiek nog denkt vanuit een hiërarchische samenleving. En dat terwijl de samenleving een horizontaal geheel van netwerken van mondige burgers is. Er moeten nieuwe verbindingen komen tussen de verticale politiek en de horizontale samenleving.

Read More

Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten

Steven van Belleghem heeft na zijn kernwerk ‘The conversation manager’ een tweede krachtige leidraad voor toepassing van social media geschreven: ‘The conversation company’. Een boek over de communicatie van bedrijven met hun klanten.

Een belangrijk onderwerp in dit nieuwe boek is de bedrijfscultuur waarin de klant centraal staat. Gelukkige klanten krijg je door gelukkige medewerkers, stelt Van Belleghem.

Read More

Succes met social media in 1947

Levitt en Dubner vertellen in hun boek Freakonomics het verhaal van Stetson Kennedy die in 1947 als undercover-lid van de Ku Klux Klan campagne voert met behulp van de populaire hoorspelshow ‘The adventures of Superman’. Een campagne die de conversatie als motor gebruikt, de grondslagen van de social media waardig.

Read More

mederwerkersambassadeurs

Over de invloed van social media op de naam en faam van merken is al veel bekend. Maar het onderzoek naar de invloed van medewerkers via de social media op de reputatie van hun organisatie staat nog in de kinderschoenen. Gelukkig is er nu het onderzoek dat Joost Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam deed voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie).

Hij onderzocht hoe medewerkers zich gedragen op de social media en hoe zij daarmee de merkbeleving van hun eigen organisatie beïnvloeden. Een stap naar duidelijkheid over dit onderwerp.

Read More