Business - Overzicht
De artikelen en blog-posts over zakendoen met social media
In de NRC van dinsdag 26 januari lezen we dat de Duitse krant Bild twee belangrijke besluiten heeft genomen: ze gaan commercieel online en ze gaan op de bres voor de vluchtelingen. Twee opmerkelijke stappen voor deze sensatiekrant.
Meer en meer bedrijven zetten sociale media in voor het werven van personeel. Zeker in sectoren waar het personeel schaars is, zoals de techniek. Want, wie een baan zoekt, kijkt niet alleen meer op banensites en bedrijvensites, maar vooral ook op LinkedIn en Facebook.
Hoe kun je als bedrijf aansluiten bij die gewijzigde belangstelling als je op zoek bent naar geschikt personeel?
Stel dat jouw bedrijf fuseert, of dat je een ander accent wilt leggen in je communicatie. Dan kan het nodig zijn om je naam aan te passen. Wat nu als je die nieuwe naam wilt gaan gebruiken voor jouw twitter-account zonder daarbij volgers te verliezen? En zonder je tweets en de accounts die jij volgt kwijt te raken? En hoe doe je dat voor Facebook en Linkedin?
Laten we beginnen met het gemakkelijkste.
LinkedIn is een prachtig platform om beroepsmatige relaties te onderhouden. Het is minder geschikt om elkaar op de hoogte te houden van nieuws, nieuwe inzichten en handigheidjes. Daarvoor is een e-mailnieuwsbrief meer geschikt. Bijvoorbeeld om je LinkedIn-relaties vier keer per jaar bij te praten.
En, als de ontvanger geen belangstelling heeft, kan deze zich gemakkelijk uitschrijven. Alle begrip en 'geen harde gevoelens', zoals de Engelsen dat zeggen. Even goede vrienden!
Robert K. Greenleaf introduceerde het idee van dienend leiderschap, een concept dat bij de toepassing van content marketing een belangrijke rol speelt. Want, mensen delen jouw boodschap niet graag als de afzender er te nadrukkelijk in aanwezig is. Zonder dienend leiderschap geen verborgen eigenaarschap en geen succesvolle deelname aan de conversatie.
Maar hoe zit dat nu precies met dienend leiderschap en de communicatie?
1 Hatchling Plan, 2 Baby Plan, 3 Business Plan.
1 Essential, 2 Professional, 3 Premium.
Waarom zien we op zo veel online keuzeformulieren zo vaak drie keuzemogelijkheden? Dan Ariely geeft een mogelijk antwoord in zijn Ted-Talk Are we in control of our decisions?
Een handig weetje voor webdesigners en usability experts.
A short introduction to social media - in English this time, in order to address my international guests.
Please enjoy the ride. Twelve steps towards the new communication
Sociale media kunnen zorgen voor een uitgebreid sociaal kapitaal. Top-down communicatie – bijvoorbeeld via advertenties – is bewezen minder effectief dan deelname aan de conversatie op de sociale media. Maar, zeggen bezorgde directeuren, hoe zit het dan met die grote kans op reputatieschade als we sociale media inzetten?