vrijdag, 19 april 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Business - Overzicht

De artikelen en blog-posts over zakendoen met social media

Analyse van online conversaties blijft mensenwerk

Hoe mooi zou het zijn als online conversaties automatisch gescand kunnen worden op sentimenten en opinies? Dat is een verzuchting van menig communitymanager.

Er zijn dan wel vele hulpmiddelen voor het volgen en analyseren van online conversaties. Maar veelal zijn dit niet meer dan zoekmachines voor de social media.

Read More

8 vragen door 2 studenten

Een vraaggesprek met twee studenten die een onderzoek doen naar de effectiviteit van de social media.

1. Wat is jouw visie over het gebruik van social media in de business-to-consumer-markt?
Social media kunnen de marketing ondersteunen en ze kunnen bijdragen aan de branding van een merk of een bedrijf. We weten dat klanten hun aankoopbeslissing voornamelijk doen op grond van aanbevelingen van vertrouwden en op grond van eigen onderzoek. Social media kunnen daarin een rol spelen: overdragen van aanbevelingen en presentie in de zoekresultaten (die beter wordt door sharing). Valkuil: bedrijven gebruiken de social media om te zenden of uitsluitend om marketing te bedrijven.

Read More

vente-privee, Het succes van een besloten community

Jacques-Antoine Granjon is bedenker en oprichter van Vente-privee.com, een zeer succesvol e-commercebedrijf. Sleutel van zijn succes: de besloten gemeenschap. Alleen leden hebben toegang tot de koopjes, die meestal bestaan uit partijen afgeprijsde designerkleding.

Granjon maakt geen 'open' reclame - dat scheelt heel veel geld - maar nodigt de leden uit via mail en geeft hun gedurende een korte vastgestelde periode toegang tot de koopjes.

Read More

Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten

Steven van Belleghem heeft na zijn kernwerk ‘The conversation manager’ een tweede krachtige leidraad voor toepassing van social media geschreven: ‘The conversation company’. Een boek over de communicatie van bedrijven met hun klanten.

Een belangrijk onderwerp in dit nieuwe boek is de bedrijfscultuur waarin de klant centraal staat. Gelukkige klanten krijg je door gelukkige medewerkers, stelt Van Belleghem.

Read More

Succesvol pitchen met verborgen agenda

Kevin Allen vertelt in de Harvard Business Review over zijn ervaringen met pitches en wat hij ervan leerde. De verborgen agenda van de opdrachtgever, dat is de sleutel voor het winnen van de pitch, aldus Allen.

Als je de verborgen agenda kent die achter de besluiten van de opdrachtgever ligt, heb je een enorme voorsprong in de aanbesteding. Dan kun je daar op inspelen, in plaats van in te spelen op de vragen die in de opdrachtomschrijving staan.

Read More

Succes met social media in 1947

Levitt en Dubner vertellen in hun boek Freakonomics het verhaal van Stetson Kennedy die in 1947 als undercover-lid van de Ku Klux Klan campagne voert met behulp van de populaire hoorspelshow ‘The adventures of Superman’. Een campagne die de conversatie als motor gebruikt, de grondslagen van de social media waardig.

Read More

Social media als versnellers

We hebben gezien dat de social media goed ingezet kunnen worden als instrumenten bij marketing en communicatie. En ook dat ze geen doel op zich mogen zijn. (Lees er hier nog even over.) Social media kunnen campagnes versnellen en intensiveren. Maar zonder een goed zicht op de kernwaarden en de identiteit van de eigen organisatie, en zonder goed zicht op de doelstellingen van de campagne, sta je - ook met de social media - met lege handen.

Read More

Social media succesvol intern gebruiken

Een goed deel van de medewerkers is actief op de social media. Zij hebben het met elkaar en de buitenwereld ook over hun werk en de organisatie waar ze werken. Als zij daarbij doordrongen zijn van de cultuur, de waarden en de doelstellingen van hun organisatie zal hun activiteit op de social media bijdragen aan de interne en externe profilering van hun organisatie.

Voorwaarde is echter dat zij een grondige kennis hebben van de werking en de reikwijdte van de social media. Dat zij bijvoorbeeld weten dat er een cruciaal verschil is tussen ‘twitteren met’ en ‘twitteren over’ of ‘twitteren voor’. Dat is het verschil tussen ‘chatten’ via twitter (waarbij velen vergeten dat de gehele wereld - en Google - mee kan genieten) en ‘delen’.

Read More