Business - Overzicht
De artikelen en blog-posts over zakendoen met social media
Over de invloed van social media op de naam en faam van merken is al veel bekend. Maar het onderzoek naar de invloed van medewerkers via de social media op de reputatie van hun organisatie staat nog in de kinderschoenen. Gelukkig is er nu het onderzoek dat Joost Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam deed voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie).
Hij onderzocht hoe medewerkers zich gedragen op de social media en hoe zij daarmee de merkbeleving van hun eigen organisatie beïnvloeden. Een stap naar duidelijkheid over dit onderwerp.
Bij Baydin, de makers van de e-mailscheduler Boomerang, hebben ze 5 miljoen mailtjes onderzocht. Ze weten nu hoe het zit. Sarah Kessler schrijft erover op Mashable. Lees hieronder hoe het voor het Nederlands zou kunnen zijn.
Andrew Shipilov van de INSEAD Business School deed kort geleden een onderzoek naar de invloed van social media op de concurrentiekracht van bedrijven. Hij ondervroeg bijna 1000 directeuren wereldwijd. De helft zei geen social media te gebruiken. De andere helft gaf aan dat social media hun markt opengooiden, wat ze niet altijd als positief ervoeren.
Facebook en Twitter zijn goede hulpmiddelen voor marketing. Dat weten we. Maar, voortdurend je eigen product of dienst aanprijzen via deze kanalen, dat gaat niet werken. Dat werkt eerder tegen je.
Hoe gaan succesvolle marketeers dan om met de social media? Hoe bekeren zij volgers tot afnemers? Alicia Cowan van Dig.it.all geeft hierop haar visie in haar blogpost op Buffferapp.com. Een goed uitgangspunt, dat wel enige nuance nodig heeft.
Adsense is een advertentieprogramma van Google. Je kunt je ervoor aanmelden en de advertentiemogelijkheid in je website (laten) inbouwen. Google plaatst dan advertenties die passen bij de inhoud van de website. Voor elke klik ontvang je geld. Makkelijk, nietwaar?
Wie een lasapparaat koopt is daarmee nog geen lasser. Wie een ski-uitrusting koopt is daarmee nog geen skiër. Wie een socialmedia-account activeert is daarmee nog niet socialmediavaardig.
Stel, we kennen geen social media en geen internet. Hoe zou je de overgang van communicatie naar conversatie dan kunnen beschrijven?
Wat zijn de basisprincipes die de transitie van zenden naar conversatie kenmerken? Hoe kun je mensen activeren, afgezien van de middelen die er nu voor beschikbaar zijn? Een opvatting.
Best handig dat online prikbord van Pinterest. 't Is dan wel wéér een nieuwe toepassing voor de social media, maar deze app is in mijn ogen een goede aanvulling op Twitter en Facebook (voor delen), en op StumbleUpon en Evernote (voor het verzamelen van interessant materiaal). En de belangstelling en toestroom van deelnemers zijn enorm.
Maxwell Wessel van het Forum for Growth and Innovation schrijft in de online Harvard Business Review over de in zijn ogen ongewenste ontwikkelingen bij Google. Hij noemt Google 'self destructive' met de wijze waarop ze haar zoekresultaten beïnvloedt. En zich niets aantrekt van de kritiek daarop en aankondigt zelfs verder te willen gaan, zonder excuus.
Maxwell doet verslag van zijn ervaringen in de farmaceutische branche, waarin hij werkte aan een toepassing die dezelfde doelstellingen had, maar ook onverwachte gevolgen...