donderdag, 30 november 2023
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

schrijven b

"Let us do the writing." Dat is de gesponsorde oproep van AX Semantics die in mijn Facebook-tijdlijn langskomt. Zij bieden een toepassing aan die automatisch grote hoeveelheden betekenisvolle en conversieverhogende teksten genereert. Want, heb je wel eens geprobeerd om up-to-date "product descriptions" te schrijven voor al jouw duizenden producten, in meerdere talen? Handmatig schrijven werkt gewoon niet, aldus deze enthousiaste computerlinguïsten...

Read More

Machiavellistische websites - reclame zo plat als het kan

Niccolo Machiavelli leefde van 1469 tot 1527. Hij schreef de beroemde handleiding Il Principe, voor Italiaanse prinsen. Zij moesten leren hard en doelgericht te regeren. Vorsten moesten rond 1500 het staatsbelang vooropstellen. Zijn boek wordt nu gezien als een handleiding voor sluwe, achterbakse en misleidende politiek.

Wie de telewinkelkanalen op tv bekijkt, platte reclamewebsites bezoekt en de bijbehorende spam-mails leest, kan komen tot het volgende machiavellistische recept voor platte reclame die doeltreffend wil zijn.

Read More

Lessen uit de farmacie - voor Google - Personal_Results

Maxwell Wessel van het Forum for Growth and Innovation schrijft in de online Harvard Business Review over de in zijn ogen ongewenste ontwikkelingen bij Google. Hij noemt Google 'self destructive' met de wijze waarop ze haar zoekresultaten beïnvloedt. En zich niets aantrekt van de kritiek daarop en aankondigt zelfs verder te willen gaan, zonder excuus.

Maxwell doet verslag van zijn ervaringen in de farmaceutische branche, waarin hij werkte aan een toepassing die dezelfde doelstellingen had, maar ook onverwachte gevolgen...

Read More

stop-drowning-in-email

"Het grootste deel van mijn werkdag bestaat uit het werkwerken van e-mail. Antwoorden geven op vragen van onze leden, over de thema's en de werkwijzen die wij willen uitdragen. Want, wij zijn een vraaggestuurde organisatie die ondersteuning biedt."

Wie herkent deze uitspraak niet? Er zijn nog velen die zo werken...

Read More

Lijnen uitzetten, loslaten en luisteren

De inzet van social media alleen is niet voldoende om projecten die 'swing' te geven die ze nodig hebben. Er is ook nog eens een geheel andere mind-set nodig om dat te bereiken. Wie mensen en organisaties wil betrekken bij een thema of een project moet echt anders gaan denken.

Read More

Medewerkers als bron voor bedrijfsbeleid

Er is in elk bedrijf een schat aan informatie voorhanden die de productiviteit en de sfeer kan verbeteren. Bij de medewerkers. Ze delen deze informatie veelal onderling en zijn niet vaak geneigd deze informatie tijdens hun loopbaan te delen met het management. Vaak is het exit-gesprek het enige moment waarop deze waardevolle informatie op tafel komt.

Kan het ook anders? Welke belemmeringen zijn er om deze informatie ook ‘verticaal’ te delen? Welke vragen moet je dan stellen? En hoe ga je ermee om? En, kan het ook online, of digitaal? Een verkenning van de mogelijkheden om aan de (online) reputatie van jouw bedrijf bij jouw medewerkers te werken.

Read More

Luisteren naar de klant

De opdrachtgever - de klant - centraal stellen is voor sommigen lastiger dan je denkt.

Read More

mederwerkersambassadeurs

Over de invloed van social media op de naam en faam van merken is al veel bekend. Maar het onderzoek naar de invloed van medewerkers via de social media op de reputatie van hun organisatie staat nog in de kinderschoenen. Gelukkig is er nu het onderzoek dat Joost Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam deed voor SWOCC (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie).

Hij onderzocht hoe medewerkers zich gedragen op de social media en hoe zij daarmee de merkbeleving van hun eigen organisatie beïnvloeden. Een stap naar duidelijkheid over dit onderwerp.

Read More