donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

Twitteren volgens de Boeddha

Wie twittert, blogt of online reageert, legt zijn ziel bloot, en kan (bedoeld of onbedoeld) anderen kwetsen en zichzelf schaden. Wie tweets en reacties leest of moet modereren, leert de ziel van de afzender kennen. Soms moet je een tweet of reactie zelf niet plaatsen. Soms moet een moderator optreden.

Als je twittert, blogt, reageert of modereert, kijk dan bij twijfel naar het 2.500 jaar oude pad dat de Boeddha wees. Zie hier hoe Wilders en Cohen het doen...

Read More

face of litter

Ook in Hong Kong hebben ze er genoeg van: zwerfvuil.

Met de campagne ‘The Face of Litter’ willen ze er een einde aan maken. ‘Trash who trash the planet’, stelt het consortium dat verantwoordelijk is voor deze campagne.

Weegt openlijke ontering op tegen de mogelijke opbrengst?

Read More

dodo

Clay Shirky stelt in zijn blog “The End of Higher Education’s Golden Age” dat universiteiten en het hoger onderwijs perfect zijn aangepast aan een omgeving die niet meer bestaat, ondanks de video-colleges en de online toetsen waarmee ze werken.

Er is zoveel kennis online beschikbaar en studenten hebben zo’n grote voorsprong op hun docenten, bijvoorbeeld waar het sociale media, online bronnen en collaborative learning betreft, dat universiteiten en hogescholen beginnen te lijken op dinosauriërs vlak voor hun uitsterven.

Read More

Vier adviezen voor Twitterende politici

Het rapport ‘Vertrouwen op democratie’ van de Raad voor het openbaar bestuur uit 2010, stelt dat de politiek nog denkt vanuit een hiërarchische samenleving. En dat terwijl de samenleving een horizontaal geheel van netwerken van mondige burgers is. Er moeten nieuwe verbindingen komen tussen de verticale politiek en de horizontale samenleving.

Read More

Van zenden naar dialoog

Bedrijven slagen er steeds minder in te communiceren met de opdrachtgevers, de klanten. De opdrachtgevers, de klanten, communiceren met de bedrijven. Bedrijven moeten het gesprek dat de klanten met hen aanknopen faciliteren.

Dat is een belangrijke vaststelling van Steve Van Belleghem in zijn boek 'The Conversation manager'. De rollen worden omgedraaid. Zenden moet conversatie worden.

Read More

Waarom een pitch zo'n verspilling van energie is

Op het grensvlak van de zee en de rivier kan het water behoorlijk tekeergaan. Het kolkende rivierwater van de delta ontmoet de volle zee die de rivier wil veroveren. Bruisende dynamiek van tegengestelde krachten, schuim, water dat nu eens opgestuwd wordt en dan weer een met grote zuigkracht naar de bodem wil. Gevaarlijk gebied om te zijn. Als je er eenmaal bent aangekomen, kun je er heel moeilijk voor- of achteruit, en eigenlijk alleen maar naar de kelder.

Waar bedrijven of organisaties een extern bureau zoeken – om bijvoorbeeld een huisstijl te ontwerpen en uit te voeren, of om de communicatie rond een onderwerp te verzorgen – zien we diezelfde dynamiek wanneer de selectie plaatsvindt via een pitch. Het selecterende bedrijf steekt erg veel tijd en energie in de organisatie van de pitch. Er wordt een commissie samengesteld, een plan de campagne gemaakt, een shortlist gecomponeerd van bureaus die worden uitgenodigd voor de pre-kwalificatie, criteria opgesteld, de opdracht omschreven en er wordt soms een budget voor dit voortraject bepaald.

Read More

Van zenden via participatie naar conversatie

We weten het allemaal. Organisaties communiceerden van oorsprong allemaal met het zender-ontvangermodel. De boodschap moest klaar en duidelijk naar de ontvanger. Dan kwam alles goed. Als je het goed deed, tenminste. Communicatiegeleerden konden je uitleggen hoe je dat moest doen.

Toen gingen de ontvangers terugpraten. De participatie was begonnen. Eerst via telefoon, toen via mail. Later via alle reactiemogelijkheden die de organisaties aanboden: van commentaren tot polls. Dat stelde aanvullende eisen aan de organisaties. De backoffice moest bemand worden. Met mensen die de reacties op konden vangen en ervoor konden zorgen dat ze beantwoord werden. Best even wennen. Maar ook een kans.

Read More

Richard Engelfriet

Richard Engelfriet vaart op Managementsite.nl uit tegen de Golden Circle van Simon Sinek. "De nieuwe kleren van de keizer", noemt hij de benadering van Sinek, een theorie zonder enige basis of bewijs, en een marketingaanpak zonder bewezen succes. Een managementmythe, aldus Engelfriet.

Read More