Communicatie - Overzicht
De artikelen en blog-posts over communicatie
Als we spreken over iets wat niet bestaat, leidt dat onvermijdelijk tot onverzoenbare tegenstellingen. Want, alles wat we daarover zeggen, is tegelijkertijd waar en onwaar. Dat was de harde les die de logicus Frege (1848 – 1925) kreeg van zijn collega Russel. De oplossing van Russel was eenvoudig: voeg aan elke uitspraak over een zaak de voorwaarde toe dat die zaak bestaat, en dus eigenschappen kan hebben.
We lijken hier niet van geleerd te hebben, omdat velen nog steeds spreken over zaken waarvan we niet weten of ze bestaan. Dat leidt nog steeds tot vaak onverzoenbare tegenstellingen en inconsistenties, vooral binnen de politiek en de pseudowetenschappen. Voor een goed betoog moeten we eerst weten wat we allemaal kunnen weten. Hoe komen we daar achter? Een schrijf- en spreekles.
Hoe bevestig je een condoléance binnen de eigen organisatie, of een klacht, en hoe zeg je een ontslag aan?
26 memosoorten
Met de Memohulp krijgt u aanwijzingen voor 26 memosoorten, voor de interne communicatie. Per onderdeel. De voorgestelde opbouw volgt de voorschriften van de hedendaagse interne communicatie.
Opiniemaker Brian Klaas vraagt zich in The Washington Post van 25 januari 2021 af waarom het zo moeilijk is om (Trumpiaanse) samenzweringsaanhangers van hun geloof te brengen, te ‘deprogrammeren’, ook al zouden de feiten daarbij kunnen helpen.
Samenzweringstheorieën en hun aanhangers staan juist nu in de belangstelling en onderzoek ernaar krijgt juist nu urgentie. De bevindingen: als mensen eenmaal ver genoeg zijn gegaan in hun conspiratiedenken, is de weg terug voor hen bijkans onmogelijk.
Dualistische kosmologie
Brian Klaas wijt dit aan de eeuwenoude, naïeve ‘dualistische kosmologie’ die de samenzweerders aanhangen. Zij zien de wereld als een strijdtoneel tussen twee tegengestelde krachten: de goede, spirituele wereld van het licht, en de kwade, materiële wereld van de duisternis.
"Wat vind jij van deze website?" Dat is de vraag die ik vanochtend voorgelegd krijg. Waar begin je met je antwoord en, vooral, hoe onderbouw je dat? Even de zaken weer opschudden.
Gelukkig kom ik het artikeltje tegen dat ik een tijd geleden samen met een stagiaire schreef over dit onderwerp, in het kader van een tevredenheidsonderzoek. Toepasselijk getiteld: "Beoordeling van onze websites".
Inhoud, interactiviteit, design, functionaliteit. Dat waren de sleutelwoorden destijds. Nog heel toepasbaar, blijkt nu. Een goed kader voor een gestructureerd antwoord, al moeten de social media er nog wel 'ingefietst' worden... dat was destijds nog geen topic. Onder 'Overige interactiviteit?'
Een nieuw jaar, een nieuwe, slankere bedrijfsvorm, minder ‘overhead’, bijpassende tarieven, daar hoort dan toch ook een bedrijfspagina van Facebook bij, of niet?
We weten het allemaal van Facebook: filter bubble, fake news, echo chamber, group think. En ook: verdienen aan het digitale proletariaat, schending van briefgeheim, privacy en integriteit… En zo verder.
Mijn iCal-agenda vertoonde al enige maanden kuren. Hij hikte, piepte en knarste, en synchroniseerde niet op alle computers die ik ervoor had aangewezen. 't Ging zo mooi: samen één agenda onderhouden, met daarin elk een eigen agenda - op beide iPhones, beide thuiscomputers en werkcomputer. Totdat ze er stuk voor stuk mee ophielden. Geen synchronisatie, of elke afspraak 10 keer opnemen...
Dan maar support zoeken. Ik heb er tenslotte voor betaald.
Hoe schrijf je een condoléancebrief, of een klachtenbrief, of een goede uitnodiging?
28 briefsoorten
Met de Correspondentiehulp krijgt u aanwijzingen voor 28 briefsoorten. Per onderdeel. De voorgestelde opbouw volgt de voorschriften van de hedendaagse bedrijfscorrespondentie.
In zijn boek Team Human (2019) pleit Douglas Rushkoff voor technologie in dienst van menselijke waarden. De technologie en de serviceproviders moeten ons helpen samenwerken, verbinden en versterken, in plaats van ons te isoleren, verdelen en onderdrukken vanwege hun commerciële en andere doeleinden.
Een blik terug en een blik vooruit, ter gelegenheid van het feit dat dertig jaar geleden de eerste publieke internetprovider in Nederland zijn services binnen een besloten gemeenschap aanbood.