donderdag, 1 december 2022
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

what has facebook ever done for us?

Een nieuw jaar, een nieuwe, slankere bedrijfsvorm, minder ‘overhead’, bijpassende tarieven, daar hoort dan toch ook een bedrijfspagina van Facebook bij, of niet?

We weten het allemaal van Facebook: filter bubble, fake news, echo chamber, group think. En ook: verdienen aan het digitale proletariaat, schending van briefgeheim, privacy en integriteit… En zo verder.

Read More

Webcare van Apple MobileMe - thank you Devin!

Mijn iCal-agenda vertoonde al enige maanden kuren. Hij hikte, piepte en knarste, en synchroniseerde niet op alle computers die ik ervoor had aangewezen. 't Ging zo mooi: samen één agenda onderhouden, met daarin elk een eigen agenda - op beide iPhones, beide thuiscomputers en werkcomputer. Totdat ze er stuk voor stuk mee ophielden. Geen synchronisatie, of elke afspraak 10 keer opnemen...

Dan maar support zoeken. Ik heb er tenslotte voor betaald.

Read More

Hoe schrijf je een condoléancebrief, of een klachtenbrief, of een goede uitnodiging?

28 briefsoorten

Met de Correspondentiehulp krijgt u aanwijzingen voor 28 briefsoorten. Per onderdeel. De voorgestelde opbouw volgt de voorschriften van de hedendaagse bedrijfscorrespondentie.

Read More

Thuiswerken 2 260

In zijn boek Team Human (2019) pleit Douglas Rushkoff voor technologie in dienst van menselijke waarden. De technologie en de serviceproviders moeten ons helpen samenwerken, verbinden en versterken, in plaats van ons te isoleren, verdelen en onderdrukken vanwege hun commerciële en andere doeleinden.

Een blik terug en een blik vooruit, ter gelegenheid van het feit dat dertig jaar geleden de eerste publieke internetprovider in Nederland zijn services binnen een besloten gemeenschap aanbood.

Read More

Hoe bevestig je een condoléance binnen de eigen organisatie, of een klacht, en hoe zeg je een ontslag aan?

26 memosoorten

Met de Memohulp krijgt u aanwijzingen voor 26 memosoorten, voor de interne communicatie. Per onderdeel. De voorgestelde opbouw volgt de voorschriften van de hedendaagse interne communicatie.

Read More

Wetenschappers zijn mensen en functionarissen

Niet alleen overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol waar het de social media betreft. Wetenschappers hebben het er ook moeilijk mee. Dat bleek wel op de masterclass social media die de Universiteit van Wageningen organiseerde op de Groenegolflengte van 2011: #ggl11.

Read More

Wat vind jij van deze website?

"Wat vind jij van deze website?" Dat is de vraag die ik vanochtend voorgelegd krijg. Waar begin je met je antwoord en, vooral, hoe onderbouw je dat? Even de zaken weer opschudden.

Gelukkig kom ik het artikeltje tegen dat ik een tijd geleden samen met een stagiaire schreef over dit onderwerp, in het kader van een tevredenheidsonderzoek. Toepasselijk getiteld: "Beoordeling van onze websites".

Inhoud, interactiviteit, design, functionaliteit. Dat waren de sleutelwoorden destijds. Nog heel toepasbaar, blijkt nu. Een goed kader voor een gestructureerd antwoord, al moeten de social media er nog wel 'ingefietst' worden... dat was destijds nog geen topic. Onder 'Overige interactiviteit?'

Lees meer

What's in a name

Een naam voor een bedrijf of organisatie vaststellen is een flinke opgave. Hoe gaat het kindje heten? Hoe moet de naam klinken? Past de naam wel bij ons? Welke beelden moet de naam oproepen? Bestaat er al een bedrijf met dezelfde naam? Wat zullen onze medewerkers en onze klanten ervan vinden? Allemaal kwesties die om een antwoord vragen.

Maar wat is een naam nu eigenlijk?

Read More