zaterdag, 1 april 2023
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Communicatie - Overzicht

De artikelen en blog-posts over communicatie

Wetenschappers zijn mensen en functionarissen

Niet alleen overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol waar het de social media betreft. Wetenschappers hebben het er ook moeilijk mee. Dat bleek wel op de masterclass social media die de Universiteit van Wageningen organiseerde op de Groenegolflengte van 2011: #ggl11.

Read More

Word lid op Unicef - de webcare

Toen ik op het station de poster zag met daarop de aanmoediging "Word lid op Unicef.nl", tweette ik daarover.

"Poster: Word nu lid op Unicef.nl - kan maar niet wennen aan dat op... Snap het wel, maar. Je wordt toch lid van? Komma voor op helpt."

Read More

What's in a name

Een naam voor een bedrijf of organisatie vaststellen is een flinke opgave. Hoe gaat het kindje heten? Hoe moet de naam klinken? Past de naam wel bij ons? Welke beelden moet de naam oproepen? Bestaat er al een bedrijf met dezelfde naam? Wat zullen onze medewerkers en onze klanten ervan vinden? Allemaal kwesties die om een antwoord vragen.

Maar wat is een naam nu eigenlijk?

Read More

You're framed - ga niet te ver

Framing is heel gebruikelijk in de communicatie, en vooral heel populair in de politiek en de reclame. Met framing plaats je een denkraam rond je boodschap. Een voorbeeld: milieubewust handelen propageren met als doel de filekilometers terug te brengen. Dus niet: "voorkom files, neem het ov". Maar: "spaar het milieu, neem het ov".

Een heel effectieve en vaak ook acceptabele manier om mensen te overtuigen. Ook bij de inzet van social media is framing heel nuttig. Een community rond een persoon of een bedrijf zal immers minder snel op stoom komen dan een community rond een thema waaraan het bedrijf of de persoon zich verbindt.

Voorwaarde is wel dat er 'oprecht' geframed wordt: op zo'n wijze dat mensen zich niet gemanipuleerd voelen. En dat gaat wel eens mis...

Read More

Wil je antwoord op je e-mail?

Bij Baydin, de makers van de e-mailscheduler Boomerang, hebben ze 5 miljoen mailtjes onderzocht. Ze weten nu hoe het zit. Sarah Kessler schrijft erover op Mashable. Lees hieronder hoe het voor het Nederlands zou kunnen zijn.

Read More

Zoekresultaten, je moet er wel oog voor hebben

Vinden wat je niet zoekt, dat heet serendipiteit. Ook als je niet vindt wat je zoekt.

Zo vond onderzoeker Alexander Fleming een hinderlijke schimmel die zijn bacteriekweekjes telkens weer doodden: penicilline. En het theezakje, dat eerst als alternatieve verpakking voor thee werd gebruikt, omdat metaal te duur werd, en door onwetendheid meeging bij het theezetten. Of de lijm van onze Post-its, die aanvankelijk werd afgekeurd omdat ie niet goed hechtte… 

Wat betekent dat voor ons, als vrienden van Google?

Read More

uw begeleider en coach 260

Vraag je je af wat strategische brieven kunnen opleveren, bijvoorbeeld in de onderhandelingen tussen Ondernemingsraad en Bestuurder?
Wist je wat bloggen kan doen voor nieuwe klanten, voor meer intern draagvlak via intranet, voor kennisdeling?

Persoonlijke coaching en groepstraining:

  • Strategisch Corresponderen
  • Bloggen Voor De Zaak

Kijk naar het filmpje.

Read More