Communicatie - Overzicht
De artikelen en blog-posts over communicatie
Steven Levitt en Stephen Dubner beschrijven in hun Freakonomics vijf 'geheime' signaaltermen in de advertenties waarmee Amerikaanse makelaars elkaar inseinen over de marges die ze onderling willen hanteren bij koop en verkoop van woningen. Een geheimtaal, dus, om de onderhandelingstijd te verkorten. Want, zo stellen de schrijvers, kortere doorlooptijd levert makelaars veel meer op dan een percentage van een voor de (ver)koper voordeliger prijs.
Zo vinden zij een aanduiding als 'state-of-the-art' voor een topper, en 'spacious' voor een woning in het lage segment.
Zou dat in Nederland ook zo zijn?
“Wij als grote organisatie herbergen vele organisatieonderdelen die ons beeld naar buiten vertroebelen omdat ze elk hun eigen (project)websites en ‑kanalen onderhouden, elk met een eigen uitstraling en doelstelling. Dat moet afgelopen zijn. Eigen (project)websites zijn vanaf nu verboden. We bouwen en onderhouden één grote website, waarbinnen de betreffende organisatieonderdelen en ‑projecten allemaal een eigen plek krijgen, uniform en volgens een nauwkeurig uitgedachte huisstijl, die differentiatie naar organisatieonderdeel en project toelaat. Onze afdeling communicatie onderhoudt deze website en zorgt voor een herkenbare positionering bij het plaatsen van content.”
Deze opvatting was een tiental jaren geleden best modern bij grote organisaties.
Advies en gespreksleiding
Nacco Materials Handling Nijmegen
Nacco, dochter van een wereldwijd opererend Amerikaans bedrijf, maakt vorkheftrucks. Wij ondersteunen de Nijmeegse vestiging bij de communicatie, onder meer bij optimalisering van de bedrijfsvoering. Toen Nacco werktijdverkorting moest instellen adviseerden wij de medewerkers nauw bij dit proces te betrekken.
Dat gebeurde in een plenaire bijeenkomst en in zes workshops met uitleg over de gevolgen van de werktijdverkorting. Onderdeel van de workshops was dat de medewerkers de verschillende afdelingen van het bedrijf intensief bezochten: ze konden zien hoe elders in het bedrijf werd gewerkt, wat problemen én mogelijke oplossingen waren. Uitdrukkelijk werd iedereen gevraagd ideeën en suggesties aan te dragen.

De oude Powerpoint-presentatie met bullets en veel tekst is uit. Van zenden, via participatie naar conversatie is de sleutel. Ook voor het betrekken van publiek bij de presentatie. Neem maar eens een kijkje op TED.com…
Nancy Duarte schrijft erover en geeft zes aanwijzingen om daarbij social media te gebruiken.
Beste,
Gisteren vroeg je om een kort advies over social media in jouw organisatie. In ons gesprek, kwam een grote hoeveelheid mogelijkheden op tafel. Omdat ik weet dat het best veel was, zet ik het nog even voor je op een rij. Ik deel het ook even met de anderen.
Tekstschrijven
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
‘Schrijf een representatieve corporate brochure die een beeld geeft van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en zijn werkgebieden. Deze brochure wordt met name ingezet voor contacten met het buitenland. De brochure moet aansluiten bij het imago van het ministerie als professionele, flexibele organisatie met wereldwijd inzetbare expertise. De brochure moet ook een beeld geven van Nederland als geslaagde economie en de rol van het ministerie daarin.’
Wie een lasapparaat koopt is daarmee nog geen lasser. Wie een ski-uitrusting koopt is daarmee nog geen skiër. Wie een socialmedia-account activeert is daarmee nog niet socialmediavaardig.
Stel, we kennen geen social media en geen internet. Hoe zou je de overgang van communicatie naar conversatie dan kunnen beschrijven?
Wat zijn de basisprincipes die de transitie van zenden naar conversatie kenmerken? Hoe kun je mensen activeren, afgezien van de middelen die er nu voor beschikbaar zijn? Een opvatting.