Communicatie - Overzicht
De artikelen en blog-posts over communicatie
Goed. Je bent dus klaar met je tekst, een advies of een artikel. Nu alleen nog opsturen, met een kort begeleidend mailtje dat neerkomt op: "Hier is de tekst". Een gemiste kans.
Interactiviteit zorgt voor betere contacten met klanten en belanghebbenden. Het kan de band van een bedrijf of organisatie met de doelgroep verbeteren. Dat staat inmiddels vast. Maar, dat mensen kunnen reageren via mail of telefoon vraagt om bemanning van de zogenaamde back-office. Iemand moet de mailtjes en de telefoontjes opvangen, doorgeleiden en beantwoorden.
In het functiebouwwerk van organisaties die interactiviteit stimuleren is daarvoor inmiddels ruimte gemaakt. Als het goed is tenminste.
De strekking is: ik heb belangstelling voor de functie en wil er graag een gesprek over voeren.
Daarvoor moet je een ingang hebben. In het ideale geval is dat een persoon die je kent. Maar een telefoongesprek met degene die over de vacature gaat, is ook een goed uitgangspunt.
Het cv doet de rest. Mensen lezen liever niet zoveel. Houd het dus kort. Bij de Harvard Business Review zeggen ze het ook...
Kijk hier voor een voorbeeld.
"Dit is Jan." Ik kan het bijna niet meer aanhoren. Die commercials die beginnen met “Dit is Jan. Hij gebruikt sinds kort...” Op een toon en met een voordracht van iemand die kleuters toespreekt.
Toch zijn deze boodschappen niet voor niets zo samengesteld. Als verhaaltjes. Want onderzoek heeft aangetoond (bijvoorbeeld Paul J. Zak, 2012, The Moral Molecule) dat verhalen er echt voor zorgen dat mensen anders gaan denken en doen. Dat verkoopt...
Een flash viral uit 2004 (hit play)
Voor: LaVerbe, 'Creative Business Solutions'
Concept, copy: Rijk Willemse
Flash-animatie: Guy Borghouts
Stem: Robert van Leeuwen
Muziek, geluid: Stef Verstraaten
Stel, je krijgt een tekst onder ogen met daarin enkele knoeperds van taalfouten. Het is een beeldkwaliteitplan waarin staat wat mag en wat niet mag bij het bouwen van een huis. Je bent verantwoordelijk voor het uitgeven van het boekje waarin die tekst een plaats krijgt. Je neemt de hele tekst grondig door en verbetert alle taalfouten die je tegenkomt. Daarmee red je het gezicht van degene voor wie je de uitgave verzorgt, en van jezelf. Logisch toch?
Een gemeente, een stichting, een groep vrijwilligers, iedereen die als beheerder van sociaal kapitaal de handen op elkaar wil krijgen voor ‘een goede zaak’, staat voor een lastige opdracht. Vanuit een opgelegde of zelfgekozen publieke taak. Voor wie dat met succes wil doen, is het zogenaamde verborgen eigenaarschap van cruciaal belang. Dat is in ieder geval: niet te koop lopen met je eigen rol.
Over de Wissenschaftliche Weltauffassung der Wiener Kreis
De Weense Kring uit het begin van de vorige eeuw is actueler dan ooit. Juist nu scepsis, samenzweringsdenken en achterdocht ten aanzien van de wetenschap en het heldere denken zo nadrukkelijk het openbare gesprek bepalen.