Communicatie - Overzicht
De artikelen en blog-posts over communicatie
Frederik II van Pruisen schreef in 1770 aan d'Alembert: 'Het is vergeefse moeite de mensheid te willen voorlichten. Men moet genoegen nemen met eigen wijsheid, zo men daartoe in staat is, maar moet het gewone volk overlaten aan de dwaling en er alleen naar streven het te weerhouden van misdrijven die de maatschappelijke orde verstoren'.
In Nederland zijn naar schatting enkele honderden sekteachtige bewegingen actief. Misstanden komen slechts beperkt voor, maar de gevolgen kunnen schrijnend en zwaar zijn. Dat zijn twee van de belangrijkste conclusies uit het onderzoek Het warme bad en de koude douche (2013) dat Bureau Beke verrichtte in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Zijn met dit onderzoek de belangrijkste gevaren van zulke bewegingen in beeld gekomen? Dit essay betoogt van niet: met name in therapeutische groepen wordt onder de vlag van persoonlijke groei nog veel schade aangericht die in het rapport van Bureau Beke onvoldoende belicht wordt.
Tsja, zelfs met de aanwijzingen van de Correspondentiehulp kan het misgaan bij de communicatie met een potentiële klant.
Kijk maar eens naar deze invulling van de brief voor een "Verloren opdracht"...
Projectteams van overheden die sturen op samenwerking staan voor belangrijke uitdagingen. Zeker waar het gaat om de taken en de rollen van de eigen organisatie, en om de communicatiestructuur (denk aan een alternatief voor het aloude ‘zenden’).
De rol van het projectteam als facilitator, coördinator, belangenbehartiger en als partij die externe financiering kan organiseren, vraagt om aandacht. Partijen zoeken bijvoorbeeld vaker zelf vaker de samenwerking op, of laten belangrijke thema’s juist liggen.
Zenden wordt steeds minder belangrijk. Conversatie daar gaat het om. Daarmee verandert ook de rol van de website. Was de website voorheen de plek om het eigen aanbod te presenteren, de interactie aan te gaan en - in enkele gevallen - plek te bieden voor een online community. Nu vinden de sociale functies veel beter hun plek bij de social media websites.
Wat gebeurt er als je offline gaat in een wereld die altijd online is?
Tijdens de boeklancering van de "Kleine filosofie van de digitale onthouding" van Hans Schnitzler op 29 september 2017 vertellen zes jonge mensen over hun digidetox.
De filosofen Joke Hermsen, Coen Simon en Menno de Bree voeren daarna een boeiend debat over offline leven in een online wereld. Geïnspireerd door het boekje van Schnitzler, en door de inbreng van Ruben Jacobs.
Hoe gaan bedrijven om met de uitdagingen van de digitale economie?
Brian Solis, analist bij onderzoeksbureau Altimeter, onderzocht de aanpak van meer dan 500 digitaal-strategen en rapporteert erover in “The 2016 State of Digital Transformation”.
Hij ziet knelpunten.