Communicatie - Overzicht
De artikelen en blog-posts over communicatie
'We willen zo graag vertellen wat ons aanbod is ("Als je het eenmaal ziet, dan ben je echt verkocht") maar onze oude manier van marketing voldoet niet meer. Hoe betrekken we onze klanten toch bij ons aanbod? Ja, we weten het: social media. Maar hoe?'
Dat is een veelgehoorde vraag van marketeers in de vastgoed- en makelaarswereld. Het antwoord is eenvoudig: vraag een 'head of twitter' om tijdelijk aan het stuur te zitten voor de social media. Maar wat zijn de aandachtspunten waar je dan op moet letten?
Hier een aanzet, in 7 kansen. Volg de pijlen…
(Illustratie: Catherine)
De groei van een populatie en de verpreiding van nieuws (denk aan een groep konijnen of de verspreiding van fake nieuws op de sociale media) lijken lastig te voorspellen. Er zijn natuurlijk maatregelen voor of tegen te nemen. Tegelijkertijd lijkt het erop dat die groei en die verspreiding maar lastig te begrijpen zijn.
Toch is er een eenvoudige formule voor dit soort processen. Kan die formule inzicht geven in die groei en die verspreiding? Ze ziet er bedriegelijk eenvoudig uit, kijk maar.
In Tekst[blad] jaargang 13, nummer 5
Als een overheidsorganisatie werk aanbesteedt, biedt zij bedrijven de mogelijkheid een offerte in te dienen voor de uitvoering van een opdracht. Dat kan het uitvoeren van werken betreffen, zoals onderhoud aan wegen of het bouwen van een school, maar ook het leveren van goederen of het verrichten van diensten, zoals advieswerkzaamheden of communicatieactiviteiten. Wat komt er allemaal kijken bij een aanbesteding en zijn aanbestedingen wel iets voor de middelgrote en kleinere tekstbureaus en communicatiebureaus?
(Illustratie: Catherine voor @thekitchn)
In tijden van isolatie, mogelijke besmettingen en tests, krijgen we tijd om na te denken over virale systemen. Deel twee in de serie Allemaal viraal. Mogelijk nuttig voor wie zich met sociale media bezighoudt, maar vooral handig om te weten wat de nauwkeurigheid van een test op besmetting nu eigenlijk precies betekent voor de werkelijke stand van de gezondheid.
Voor wie schrikt van de nauwkeurigheid van diagnostische tests... in een cocktail van denkwerk en een vleugje wiskunde.
Het publiek heeft publiek. Als we, zeg, 100 mensen toespreken, dan bereiken we een publiek van 100 publieken, of misschien wel exponentieel veel meer.
Niet alleen wordt de boodschap tussen de leden van het publiek gedeeld - als deze interessant genoeg is - maar ook met de achterban van elk lid van het betreffende publiek. Als we het goed doen, tenminste.
Klanten blijven weg, sponsors hebben andere prioriteiten, gemeente en provincie nemen de meerwaarde van de dienstverlening niet meer waar. Geld dreigt uit te blijven, afdelingen moeten reorganiseren, ontslagen dreigen. Of er moet gewoon nieuw beleid komen...
Aan de slag dus, met een selecte groep. Over een nieuwe koers, nieuwe accenten in de dienstverlening, een betere presentatie van de organisatie, de maatschappelijke bijdrage. Om de eigen medewerkers, de klanten en de stakeholders wakker te schudden.
De schrijfpraktijk
De koppen bij elkaar dus, voor nieuwe energie, goede ideeën en hoe dat te onderbouwen. Het moet allemaal op papier, toch? Om de ideeën vast te houden, bij te schaven en uit te wisselen.
Kennis was macht, toen de hoeveelheid kennis nog behapbaar was. Inmiddels komen we allemaal om in de kennis. Er is zoveel dat we maar heel moeilijk kunnen kiezen. De perplexiteit - de informatiewaarde van de onderdelen van het systeem - is zo klein dat we geen goede keuze kunnen maken: we staan perplex.
Kennis delen is macht, dat is nu het devies. Maar hoe daarbij om te gaan met die enorme hoeveelheid kennis? Hoe te kiezen? En, hoe anderen helpen te kiezen? Er zijn drie sleutels.
In zijn blog op de Harvard Business Review van 14 september 2011, "Never Ask 'Does That Make Sense?'" legt Jerry Weissman uit wat de gevolgen zijn van enkele Engelstalige stoplappen, met name voor gesprekken en presentaties.
Ze vullen de conversatie met lucht en betekenisloze frasen, maar ze kunnen een - vaak onbedoelde maar toch hinderlijke - negatieve impact hebben op de boodschap. Kijk hier naar de voorbeelden die hij gebruikt, en naar hoe zijn volgers erop reageren.
Lees hieronder verder hoe dat nu zit in het Nederlands.