donderdag, 21 november 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Facebook - Overzicht

De artikelen en blog-posts over Facebook

Dark Posts 1280x600
Illustratie: Falcon.io

Niet-gepubliceerde advertenties die toch in jouw tijdlijn verschijnen en dan spoorloos verdwijnen. Zogenaamde 'dark posts'. Hoe is dat mogelijk? Wat is de bedoeling ervan? Wat voor indruk maken ze? En, wil je er zelf wel gebruik van maken om zaken aan te prijzen?

Maar eerst: wat zijn dark posts?

Read More

privacy, avg en zzp'ers

Hadden we in 2012 de Cookiewet, nu is het de AVG. Ook zzp’ers en de kleinere bedrijven uit het mkb moeten vanaf 25 mei voorbereid zijn op de Europese privacywetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat kost hun onevenredig veel tijd en geld.

Toegegeven, vanwege de misstanden die plaatsvinden en mogelijk zijn, is aangepaste wetgeving noodzakelijk. Maar het is de vraag of de overheid met de uitvoering hiervan (alweer) de kleinere partijen moeten belasten. Waarom niet beginnen bij de ‘grote stoute jongens en meisjes’? Facebook, Google, de dataminers en consorten, bedoel ik.

Read More

Thuiswerken 2 260

In zijn boek Team Human (2019) pleit Douglas Rushkoff voor technologie in dienst van menselijke waarden. De technologie en de serviceproviders moeten ons helpen samenwerken, verbinden en versterken, in plaats van ons te isoleren, verdelen en onderdrukken vanwege hun commerciële en andere doeleinden.

Een blik terug en een blik vooruit, ter gelegenheid van het feit dat dertig jaar geleden de eerste publieke internetprovider in Nederland zijn services binnen een besloten gemeenschap aanbood.

Read More

Succesfactoren van posts op sociale media

Een vergelijkend onderzoek van posts op sociale media ontsteunt de bevindingen: de volgende factoren zijn van belang voor het ’succes’ van een post.

Read More

haaien
(Afbeelding: shutterstock.com)

Veel mensen staan argwanend tegenover de sociale media. En terecht. Via de sociale media gebeuren veel dingen die niet door de beugel kunnen. Hufterig gedrag maar ook schending van de privacy zijn voorbeelden. Maar moeten we de sociale media daarom mijden? Het onderzoek van Merijn Oudenampsen helpt bij het vinden van een antwoord.

Oudenampsen zet in zijn boek De Conservatieve Revolte (2018) onder meer de theorieën van Marshall McLuhan en Raymond Williams naast elkaar - ten faveure van de laatste. McLuhan kennen wij van het adagium ‘the medium is the message’: de eigenschappen van radio, tv - en nu ook de sociale media - zouden de inhoud van de communicatie daarop automatisch bepalen. Williams relativeert die stellingname.

Read More

hond gemaakt door catherine 260 

Het debacle van Facebook met Cambridge Analytica, waarbij grote hoeveelheden privégegevens gebruikt werden voor onfrisse doeleinden leidde aanvankelijk tot niets… Mark belde niet, hij mailde niet, hij faxte niet. Op 21 maart was daar echter een antwoord.

Veel omhaal in een lange tekst. Een tijdlijn van gebeurtenissen vanaf 2007 gevolgd door drie maatregelen. Maar geen woord over de eigen omgang met privégegevens.

Read More

online ads 260

E-commerce moet nodig in de spiegel kijken. Jesse Frederik en Maurits Martijn stellen in De Correspondent een nieuwe internetbubbel vast: online advertenties.

Lees mee en bespaar kostbare euro's...

Weggegooid geld

Online adverteren met een merknaam of voor een product is weggegooid geld. Het heeft geen effect. Mensen klikken net zo lief op de onbetaalde links met dezelfde inhoud. Hier is een sprekend voorbeeld van zo'n nutteloze geldverslinder:

Read More

what has facebook ever done for us?

Een nieuw jaar, een nieuwe, slankere bedrijfsvorm, minder ‘overhead’, bijpassende tarieven, daar hoort dan toch ook een bedrijfspagina van Facebook bij, of niet?

We weten het allemaal van Facebook: filter bubble, fake news, echo chamber, group think. En ook: verdienen aan het digitale proletariaat, schending van briefgeheim, privacy en integriteit… En zo verder.

Read More