Facebook - Overzicht
De artikelen en blog-posts over Facebook
Een nieuw jaar, een nieuwe, slankere bedrijfsvorm, minder ‘overhead’, bijpassende tarieven, daar hoort dan toch ook een bedrijfspagina van Facebook bij, of niet?
We weten het allemaal van Facebook: filter bubble, fake news, echo chamber, group think. En ook: verdienen aan het digitale proletariaat, schending van briefgeheim, privacy en integriteit… En zo verder.
"Nee, dat kan alleen via de NS-website. Daarvoor moet u inloggen met uw mailadres." Dat zegt de helpdeskjuffrouw van de NS-helpdesk als ik haar vraag mijn chipkaart te koppelen aan de OV-fietsdienst. Ze kijkt naar de stand van zaken rond mijn chipkaart, nadat ik al mijn credentials gaf: kaartnummer, geboortedatum, naam, adres, de hele rits.
Dan maak ik twee dingen mee die me doen beseffen dat ik naakt sta in de digitale wereld.
Wat gebeurt er als je offline gaat in een wereld die altijd online is?
Tijdens de boeklancering van de "Kleine filosofie van de digitale onthouding" van Hans Schnitzler op 29 september 2017 vertellen zes jonge mensen over hun digidetox.
De filosofen Joke Hermsen, Coen Simon en Menno de Bree voeren daarna een boeiend debat over offline leven in een online wereld. Geïnspireerd door het boekje van Schnitzler, en door de inbreng van Ruben Jacobs.
Facebook heeft zaken aangepast. De optie "Facebook gebruiken als", om een pagina die ik beheer te beheren, is verdwenen. Ik krijg nu alleen de eigen status-updates te zien en kan het nieuwsoverzicht van statusupdates van alle "likers" niet meer bereiken. Ik kan bijvoorbeeld de pagina https://www.facebook.com/waddenseaportal/ niet meer behandelen als voorheen...
(Illustratie: Wired)
Blikvernauwing en beperkte waarneming, ze zijn ons allen niet vreemd. Door de eigen vooringenomenheid, maar ook door de selectie die de media en de opinieleiders voor ons maken. Enerzijds onze redding, waardoor we niet hoeven te verdrinken in die onafzienbare stroom van gegevens. Anderzijds zorgen blikvernauwing en beperkte waarneming voor isolement, eendimensionaliteit en gebrek aan nuance.
Heb je genoeg van die e-mail-overstromingen als je met een clubje mensen iets wilt organiseren? Die vaak korte berichtjes ('Ik zal er zijn!') die door de 'reply all' je postbus doen overstromen. Over afspraken die in beweging zijn, over tijdstippen, plekken en inhoud, wie wel en wie niet komt. Waarvoor je soms een flip-over nodig hebt om te begrijpen wat er nu precies is afgesproken.
Vandaag, 24 maart 2017, waarschuwt het ProtonMail-team ons voor de gevolgen van het besluit van de Amerikaanse Senaat om voor resolutie S.J.Res.34 te stemmen. Deze staat internetproviders toe om de webbrowser-geschiedenis van hun gebruikers te verkopen aan bijvoorbeeld adverteerders, zonder dat die gebruikers daar toestemming voor hoeven te geven.
Preciezer: de Senaat besluit hiermee de bestaande beperkingen voor die verkoop weg te nemen, omdat,
De ‘like’-knop in Facebook schiet tekort, vinden velen. Wat bijvoorbeeld als iemand iets naars meldt: een parkeerboete of een overlijden? ‘Vind ik leuk’ is dan geen gepaste reactie. Wat als je iets echt niet leuk vindt?
Maar of een ‘vind ik niet leuk’-knop de oplossing is? Ik zou zeggen van niet.