donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Wat is de meerwaarde van Google-plus?

Voordat ik de resultaten van het crowdsourcing-onderzoek naar de Google-bubble presenteer, een intermezzo over de plek van Google+. Want dingen gaan snel, rond Google-plus, en dat vraagt om een uitspraak. Ondertussen heb ik enkele van mijn eigen sites al voorzien van de +button. Voor de zekerheid.

Wat moet je nu als persoon en als organisatie met Google+, als je al intensief en op maat gebruikmaakt van Twitter, Facebook en LinkedIn?

Ik voel er vooralsnog niet zoveel voor om de conversaties die ik als persoon voer op Twitter, Facebook en LinkedIn uit te gaan breiden met conversaties op Google+. Twitter, Facebook en LinkedIn dekken voor mij als persoon het 'sociale spectrum' wel zo'n beetje…

Maar, voor de kracht die kan worden toegevoegd aan de vindbaarheid (SEO) en de deelbaarheid ('shareability') van de websites onder mijn beheer lijkt Google+ een toegevoegde waarde te leveren. Eén share-knopje erbij en bezoekers kunnen artikelen en thema's ook nog sharen via Google+.

't Is een kleine moeite. En, waarom zou je die kans laten liggen? Het is Google wel toevertrouwd zijn eigen 'plusjes' de plek te geven in de zoekresultaten die ze verdienen. De eerste berichten hierover geven aan dat dat wel lukt. En, een half uurtje na publicatie van het blogartikel dat je nu leest, staat het lekker bovenaan in de zoekresultaten, kijk maar:

meerwaardegoogleplus

Maar welke kant het nu opgaat met de branding van Google+? Dat kunnen we nog niet zeggen. Is er nog wel plek? We hebben Twitter voor de 'snelle' informatie. Facebook voor de informelere zaken. LinkedIn met wat meer momentum, voor de zakelijker interacties. Wat blijft er nog over voor Google+?

Dus: voor mij als persoon hoeft het vooralsnog nog niet, maar voor organisaties en bedrijven lijkt het verstandig alvast Google+ mede te omarmen. Kunnen we altijd nog zien.