Is er ruimte voor een nieuwe mee-eter? Naast Twitter, Facebook, LinkedIn et cetera? Is de spoeling niet al helemaal verdeeld over de nu aanwezige varkens? Of moet de komst van het nieuwe varken ten koste gaan van de oude varkens? Is er überhaupt wel genoeg volume voor een nieuwkomer?
Bij HubSpot denken ze dat Google-plus een goede kans maakt. Vanwege de voordelen die ze eraan toeschrijven.
De voordelen volgens HubSpot
In '8-google-tools to improve your marketing effectiveness', een handig - en gratis - handbook van HubSpot lezen we de volgende uitspraken over Google+ (door mij vertaald uit het Engels):
Google-plus: 'een nieuw sociaal netwerk dat waardevolle social media en waardevol zoekmachineverkeer naar jouw site kan sturen'.
Google-plus: 'deel je inhoud met specifieke groepen, en niet zoals bij Twitter met al je volgers en het algemene publiek'.
Google-plus: 'is meer dan alleen Facebook, en heeft een betere share-functie'.
Google-plus: 'websites met de +1-knop krijgen 3,5 keer zoveel bezoeker als website zonder die knop'.
Vervlakking...
Blijft de vraag open wat er gaat gebeuren. Gaan mensen hun berichten en activiteiten op al die social media tegelijkertijd delen? En zullen ze daarbij wellicht kiezen voor specifieke kanalen voor specifieke berichten?
Dat is een scenario waarbij de 'zittende' social media volume zullen moeten inleveren aan Google+ en waarbij een zekere vervlakking op zal treden, en misschien wel een zekere vermoeidheid bij de deelnemers. 't Is nu al zoveel...
Of verhuizing?
Of zullen mensen massaal de door HubSpot gesignaleerde voordelen zien en hun bestaande relaties massaal verhuizen naar Google+?
De tijd zal het leren. Kijken we ondertussen nog even naar wat er met Google Wave gebeurde...