Het is heel goed mogelijk om de social media te gebruiken om alleen maar te zenden, dus, om de nieuwe media op de oude manier in te zetten. Het gebeurt nog steeds heel vaak.
Denk maar eens aan die makelaar die (semi-automatisch) elk uur zijn 'gunstig gelegen' aanbod het social-media-universum instuurt met hulp van Facebook en Twitter. Boeiend, nietwaar?
Of denk aan die 'tweeps' die het uitsluitend over zichzelf hebben, over hun zegetochten en hun gelijk. Ja, met de nieuwe media waarmee we sociaal kunnen delen om te vermenigvuldigen, kun je ook nog heel goed narcistisch zenden zoals dat gebeurde in tijden van weleer.
We weten gelukkig dat de social media daarvoor niet zijn. Niet voor de opgeblazen ego's die zichzelf een extra groot podium toegekend denken in de nieuwe socialmediakanalen.
Gelukkig regelt het systeem zichzelf altijd weer tot een balans. Net zoals de vlucht spreeuwen altijd weer de weg vindt die hunzelf het beste uitkomt. Want, wie wil nu tweeps volgen die alleen maar over zichzelf praten?
Conclusie: gebruik je de socialmediakanalen om jouw doelgroepen te bereiken, dan krijg je niet wat je vraagt. Gebruik je die kanalen om te delen wat mogelijk waardevol is voor anderen, dan pas kun je vermenigvuldigen.
't Is net Zen.