De afdeling communicatie krijgt door de social media een nieuwe opdracht: het managen van de conversatie via de social media. Velen merken op dat zij het nu al druk genoeg hebben met hun dagdagelijkse taken: advies en uitvoering van de corporate communicatiestrategie.
"Geen tijd voor social media", is een veelgehoorde opmerking. De opluchting - en voor sommigen het schrikbeeld - is dat zij een groot deel van het oude werk los moeten laten. Om zich mede te kunnen wijden aan hun vernieuwde taak: conversatiemanagement.
Het aloude zenden
"Ik wil me er eerst in verdiepen", is een andere vaak gehoorde weerlegging van communicatiespecialisten. Zij doen hun best om te begrijpen welke ingrijpende omwenteling plaatsgrijpt op hun vakgebied. Ze maken een Twitter-account aan, en een Facebook-account. En gaan vervolgens door met het aloude zenden, hun stiel.
Socialmediavaardig
Wie een Twitter-account heeft, is daarmee nog niet socialmediavaardig. Kijk maar eens naar die makelaar die vijf keer daags zijn woningaanbod twittert… (Ook met Twitter kun je nog heel goed zenden.) Maar of die makelaar veel volgers - en klanten - verzamelt, is een tweede.
Word of mouth
Het oude monopolie van de afdeling communicatie op de traditionele interne en externe communicatie verbrokkelt. Omdat de traditionele middelen er steeds vaker minder toe doen. Denk aan de nieuwsbrief, de website, de brochures, maar ook aan het advies over toepassing van deze middelen. Word of mouth (de persoonlijke aanbeveling) weegt aantoonbaar vele malen zwaarder.
Stapelen
Natuurlijk moeten we al het goede niet loslaten ten gunste van het nieuwe. De traditionele middelen blijven nodig. Maar het kan gerust minder: minder papier, minder zendergerichte uitingen en middelen. Om de overgebleven ruimte en tijd te benutten voor het managen van de social media. Stapelen dus.
Niet zelf doen
Wil de afdeling communicatie mee, dan zullen ze zich voor de social media een nieuwe, aanvullende rol moeten aanmeten: die van monitor, adviseur en begeleider. Niet zelf de uitvoering doen. Dat werkt niet. Want, het delen en de conversatie moeten 'in de lijn' plaatsvinden. Door de medewerkers die het dichtst op de inhoud staan.
De afdeling communicatie moet ervoor zorgen dat de mensen 'in de lijn' de social media effectief en efficiënt kunnen gebruiken. Dat vraagt om een visie, een strategie en om middelen. Maar ook om een luisterend oor, naar wat er speelt in de markt en bij het publiek.
Een flinke uitdaging.
Lees ook: Social media horen onder beheer van de medewerkers
En 5 voorwaarden voor succesvolle communicatie in de netwerktijd