Als je onderzoek doet naar sociale interacties en ontwikkelingen rond een thema is Google vaak alleen nog maar het begin. Om uit te vinden wat er op de social media gebeurt rond jouw merk, jouw bedrijf of een thema dat je interesseert, heb je aanvullende instrumenten nodig.
Gereedschappen die onderzoek via en op de social media kunnen ondersteunen zijn er veel. Zoveel, dat selectie nodig is. Ik doe een poging.
Twee kanttekeningen vooraf
Kanttekening 1: de ontwikkelingen gaan snel. Zo snel dat deze selectie van tools morgen misschien al verouderd is. Vul daarom gerust aan, bijvoorbeeld in de comments!
Kanttekening 2: hoe goed je de social media en de sociale netwerken ook onderzoekt, je vindt er slechts eentiende van wat er in de ‘echte wereld’ aan ontwikkelingen gaande is. Tenminste dat suggereren Ridings, Gefen & Arinze in hun onderzoek “Psychological Barriers: Lurker and Poster Motivation and Behavior in Online Communities”: tien procent actieven versus negentig procent 'lurkers'.
De selectie
Wat wordt er gezegd? Welke groepen zijn er actief rond jouw onderwerpen? En, welke netwerken moet je betreden om de gezochte informatie te vinden? Vind het uit met deze selectie van gereedschappen voor onderzoek via de social media. (Met een * geef ik de aanraders aan.)
Je eigen activiteiten monitoren
- klout.com (registratie nodig) meet jouw invloed in de sociale netwerken
- www.twentyfeet.com (registratie nodig, tien gratis zoekopdrachten) monitort en toont jouw eigen socialmedia-activiteiten
- crowdbooster.com (registratie nodig, vier gratis accounts of pagina’s) monitort jouw aanwezigheid op Twitter en Facebook en geeft statistieken over bezoek en betrokkenheid. Voor de betaalde versie zijn er tools en automatische aanbevelingen, die ik niet getest heb.
- www.mywebcareer.com (registratie nodig) analiseert jouw activiteiten op Twitter, Facebook, LinkedIn, Quora en de zoekresultaten op het web om jouw “Career Score” vast te stellen.
Social media search
- addictomatic.com (*) Een handig dashboard voor onderzoek op meerdere platforms tegelijkertijd. De platforms kunnen eenvoudig aan het dashboard toegevoegd worden of ervan verwijderd worden.
- socialmention.com (*) nog een multi-platform buzz dashboard.
- samepoint.com (registratie nodig) dit multi-platform buzz dashboard beweert nog meer kanalen te bespelen.
- www.twazzup.com (*) een real-time news dashboard met een voorkeur voor Twitter.
- www.kurrently.com (*) zoeken in Facebook en Twitter.
- backtweets.com (*) hier kun je vinden wie jouw content deelt via Twitter.
- www.google.com/blogsearch (*) Google search in blogs.
- topsy.com zoekt in tweets, ook in oude tweets.
- rs.peoplebrowsr.com tweets doorzoeken met uiteenlopende zoekopties.
- archive.org/web/ het web-archief met oude versies van websites doorzoeken.
Statistieken
- www.socialbakers.com (betaalde) dienst om Facebook statistieken te monitoren. Geeft ook gratis algemene statistieken over Facebook, LinkedIn, Twitter, Google+ en Youtube.
- www.tweetstats.com (*) statistieken over een Twitter-account.
- www.facebook.com/insights Facebook analytics, van Facebook zelf, voor beheerders en app-ontwikkelaars - statistieken zijn alleen zichtbaar als de pagina dertig keer of meer leuk is gevonden.
- facebookstats.nl een app voor stats rond je eigen account.
- webtrends.com/products/analytics/social en www.omniture.com (betaald en duur)...
- www.allfacebookstats.com (registratie nodig, drie pagina’s gratis) een app voor statistieken rond je eigen account.
Veel succes met het onderzoek, en houd ons op de hoogte van nieuwe gereedschappen die je aantreft. Lees hier ondertussen nog even over de draagtijd van een online community.