vrijdag, 29 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Blog

Dat websites geld verdienen door advertenties toe te laten op speciale plekken op hun pagina's, dat is gemeengoed. En dat die advertenties zich automatisch richten op de inhoud van de pagina verbaast niemand meer.

Maar nu sommige webredacteuren ervoor kiezen om ook advertenties toe te laten in de 'broodtekst', de kern van hun pagina's, is het tijd voor een uitspraak.

Contextuele banners

Clicksor.com, bijvoorbeeld, biedt webbeheerders de mogelijkheid om extra geld te verdienen door contextuele banners toe te staan in hun webtekst: inline ads. Er verschijnen links in de tekst die bij 'mouse over' een pop-up banner doen verschijnen met informatie over en links naar adverterende sites.

Of, zoals ze het bij Clicksor zeggen: de inline ads verschijnen als een korte beschrijving in een venster met heldere 'call-to-actions' die de gebruiker uitnodigen meer 'informatie te leren' op websites van partners. De advertentie verschijnt alleen als je er met de muis overheen beweegt en is 'perfect relevant' voor de inhoud.

Relevant?

Een blik op een website die gebruikmaakt van deze dienst, de Jerusalem Post, stemt niet vrolijk. De beschikbare ruimte voor 'normale' advertenties drukt al een zeer nadrukkelijk stempel op de pagina's. Daarbij komen nog Clicksor's inline ads die zich ook nogal opdringen. En ze zijn niet eens zo relevant als beloofd.

Inline Reclame Jerusalem Post

Clicksor.com in werking: beweeg je muis over de link 'solar energy' en geniet van speciale kerstaanbiedingen...

Clicksorrow

De leeservaring wordt dankzij deze toepassingen een zorgelijke belevenis. Het lijkt me duidelijk. Webbeheerders die bezoekers willen blijven ontvangen en die inline ads overwegen: niet doen.

Beleef hier een zorgelijke ervaring op de Jerusalem Post.
Lees hier over de werking van Adsense: gratis rijk worden als webbeheerder?
En lees hier hoe Google de bezoekers wil afleiden.