Overheid - Overzicht
De artikelen en blog-posts over social media en de overheid
De veranderingen in communicatieland vragen om een overheid die communiceert in lijn met het verborgen eigenaarschap. Anderen de eigen boodschap laten uitdragen, is het devies.
Eind dit jaar gaat het wetsvoorstel voor de Omgevingswet naar de Raad van State. Uitgangspunten: goed omgaan met de schaarse ruimte en flexibel inspelen op veranderingen. Betekent dit nu ook dat het gemakkelijker wordt om water en ruimte goed op elkaar af te stemmen in ruimtelijke plannen?
Delen is vermenigvuldigen. Dat is het uitgangspunt van de nieuwe communicatie in het nieuwe communicatielandschap, ook voor overheden. Alleen maar social media inzetten is niet voldoende. Want, ook met de social media kun je nog heel goed alleen maar zenden. Daarvan zijn vele voorbeelden te vinden op de socialmediakanalen.
Als je een fiets koopt, betekent dat nog niet dat je kunt fietsen. Je moet ook nog leren fietsen. Op dezelfde wijze zijn overheden er nog niet als je alleen maar een socialmedia-infrastructuur ‘aanschaffen’. Drie trends die aangeven waar kansen liggen voor overheden om te leren fietsen…
Hadden we in 2012 de Cookiewet, nu is het de AVG. Ook zzp’ers en de kleinere bedrijven uit het mkb moeten vanaf 25 mei voorbereid zijn op de Europese privacywetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat kost hun onevenredig veel tijd en geld.
Toegegeven, vanwege de misstanden die plaatsvinden en mogelijk zijn, is aangepaste wetgeving noodzakelijk. Maar het is de vraag of de overheid met de uitvoering hiervan (alweer) de kleinere partijen moeten belasten. Waarom niet beginnen bij de ‘grote stoute jongens en meisjes’? Facebook, Google, de dataminers en consorten, bedoel ik.
In Tekst[blad] jaargang 13, nummer 5
Als een overheidsorganisatie werk aanbesteedt, biedt zij bedrijven de mogelijkheid een offerte in te dienen voor de uitvoering van een opdracht. Dat kan het uitvoeren van werken betreffen, zoals onderhoud aan wegen of het bouwen van een school, maar ook het leveren van goederen of het verrichten van diensten, zoals advieswerkzaamheden of communicatieactiviteiten. Wat komt er allemaal kijken bij een aanbesteding en zijn aanbestedingen wel iets voor de middelgrote en kleinere tekstbureaus en communicatiebureaus?
Dat ik bijna dagelijks in Nijmegen kom, maakt dat ik Nijmegen kan beleven. En die beleving is gemengd van aard. Neem het levensgevaarlijke stationsplein en het onbegrijpelijke parkeerbeleid. Maar ook de prachtige particuliere horeca en de heerlijke campus. Gemengde gevoelens dus.
Maar nu de gemeente Nijmegen zichzelf gaat profileren met een promotiefilmpje voor de verkiezing Beste Binnenstad 2015 - 2017 kan ik Nijmegen definitief een plek in mijn hart geven.
De volksmenner ziet de werkelijkheid als tegenstander en creëert een eigen werkelijkheid waarin alles is toegestaan. Of het nu een complotdenker betreft of de president van Amerika, de woorden van een volksmenner wijzen over het algemeen niet naar 'onze' werkelijkheid.
Hun uitspraken zijn merendeels inconsistent, niet gestoeld op feiten en niet controleerbaar. Hoe werkt dat?
Sturen met sociaal kapitaal op maatschappelijke energie
Een publicatie van Roel During (Alterra) en Rijk Willemse (LaVerbe)
In dit essay gaan we na hoe burgerinitiatieven zijn ingebed in sociale-media-communicatiepraktijken en welke nieuwe mogelijkheden dit kan bieden voor het beleid inzake krimp. Hiervoor hebben we onderzoek gedaan, waarbij in de pilotgebieden Burgerschap in Krimp van BZK en de Landelijke Vereniging van Kleine Kernen (LVKK) is gekeken naar discussies over krimp en zelforganisatie.