Overheid - Overzicht
De artikelen en blog-posts over social media en de overheid
Dat de traditionele communicatie voor een goed deel vervangen moet worden door de ‘nieuwe’ communicatie (luisteren, delen en activeren), daarvan zijn veel overheden nu wel overtuigd. Zij doen goede pogingen om de overstap te maken van de hiërarchische communicatie naar het ‘laten communiceren’: ervoor zorgen dat de boodschap gedeeld en gedragen wordt, en deelnemen aan de communicatie erover.
Diezelfde stap is ook nodig voor hun beleid. Veel overheden denken nog in ‘opgelegd beleid’: van bovenaf en hiërarchisch, georganiseerd in wetten, regels, besluiten en verordeningen. En dat terwijl er zo veel kansen zijn om beleid te ontwikkelen dat gedragen wordt door de betrokkenen, eenvoudigweg omdat zij er zelf uitdrukkelijk om vragen…
Opiniemaker Brian Klaas vraagt zich in The Washington Post van 25 januari 2021 af waarom het zo moeilijk is om (Trumpiaanse) samenzweringsaanhangers van hun geloof te brengen, te ‘deprogrammeren’, ook al zouden de feiten daarbij kunnen helpen.
Samenzweringstheorieën en hun aanhangers staan juist nu in de belangstelling en onderzoek ernaar krijgt juist nu urgentie. De bevindingen: als mensen eenmaal ver genoeg zijn gegaan in hun conspiratiedenken, is de weg terug voor hen bijkans onmogelijk.
Dualistische kosmologie
Brian Klaas wijt dit aan de eeuwenoude, naïeve ‘dualistische kosmologie’ die de samenzweerders aanhangen. Zij zien de wereld als een strijdtoneel tussen twee tegengestelde krachten: de goede, spirituele wereld van het licht, en de kwade, materiële wereld van de duisternis.
Pieter Lemmens legt in zijn voorwoord bij Bernard Stieglers 'Per toeval filosoferen' een deel van de visie van Stiegler op netwerktechnologieën heel helder uit. Het lezen, delen en overdenken waard. Lees hier mijn persoonlijke verwoording van wat Lemmens en ook Stiegler inbrengen.
Vraag je je af wat strategische brieven kunnen opleveren, bijvoorbeeld in de onderhandelingen tussen Ondernemingsraad en Bestuurder?
Wist je wat bloggen kan doen voor nieuwe klanten, voor meer intern draagvlak via intranet, voor kennisdeling?
Persoonlijke coaching en groepstraining:
- Strategisch Corresponderen
- Bloggen Voor De Zaak
Kijk naar het filmpje.
Ook in Hong Kong hebben ze er genoeg van: zwerfvuil.
Met de campagne ‘The Face of Litter’ willen ze er een einde aan maken. ‘Trash who trash the planet’, stelt het consortium dat verantwoordelijk is voor deze campagne.
Weegt openlijke ontering op tegen de mogelijke opbrengst?
Samen met Irini Salverda en Pat van der Jagt (Alterra, Wageningen UR) mocht ik werken aan het boekje 'Sociale media: nieuwe wegen naar sociale innovatie. Een verkenning van de rol van internet en de sociale media bij het ontstaan van sociale innovatie.'
Het rapport ‘Vertrouwen op democratie’ van de Raad voor het openbaar bestuur uit 2010, stelt dat de politiek nog denkt vanuit een hiërarchische samenleving. En dat terwijl de samenleving een horizontaal geheel van netwerken van mondige burgers is. Er moeten nieuwe verbindingen komen tussen de verticale politiek en de horizontale samenleving.
Wie wil weten wat er in de sociale netwerken speelt rond een bepaald thema, die kan zoeken met uiteenlopende instrumenten. Denk aan Google, Socialmention.com of Addictomatic.com. Maar wie deze zoekmachines wil gebruiken om te onderzoeken wat er allemaal speelt rond een beleidsthema – zoals “bevolkingsdaling” – die moet nog een extra stap zetten. Immers, de betreffende beleidsterm wordt in de regel niet gebezigd door degenen die het betreft en ermee bezig zijn.