Samenwerken en activeren
Ik krijg de handen op elkaar voor samenwerking, en leer mensen sociaal kapitaal te benutten...
- Strategisch communiceren voor ondernemingsraden en andere overlegorganen
- Recruitment, reputatiemanagement en activering
- Contentmarketing door mensen 'in de lijn'
- Communitymanagement en netwerkstrategie
Kijk hieronder voor een greep uit de projecten waarbij ik als adviseur of trainer betrokken was.
Een studie van het Canadese Policy Research Initiative (“Social capital: A tool for public policy”) stelt al in 2005 vast dat initiatieven en programma’s van overheden effectiever kunnen zijn als ze systematisch rekening houden met de rol van het sociale kapitaal.
Hoe zit dat precies?
Goed, je hebt een socialemedia-infrastructuur opgezet voor een organisatie of een bedrijf. Maar wat nu? Hoe zorg je voor activiteit en reuring? Hoe zorg je voor een goed DNA in de vorm van accounts die je volgt en passende posts op jouw tijdlijnen?
Een cheat sheet met tien stappen, om mee te beginnen. Tuning en extra stappen? Graag, en naar eigen inzicht.
Een Ondernemingsraad (OR) vertegenwoordigt de medewerkers van een organisatie. Zij geeft de bestuurder gevraagd en ongevraagd advies over het voorgenomen beleid en over de strategie, de tactiek en de maatregelen die op de rol staan. Vaak gebruikt zij hiervoor de weg van brieven en memo's, wat een zekere behendigheid vraagt in de schriftelijke communicatie.
Enkele trends en tips voor de OR.
In het enthousiasme om op en top socialemediawaardig te zijn (een heel goed streven) is het voor organisaties belangrijk om goede timing toe te passen, zeker als je van plan bent om samen te gaan bloggen. Kort gezegd: maak nog geen accounts aan als die voorlopig nog geen inhoud krijgen.
Meer en meer bedrijven zetten sociale media in voor het werven van personeel. Zeker in sectoren waar het personeel schaars is, zoals de techniek. Want, wie een baan zoekt, kijkt niet alleen meer op banensites en bedrijvensites, maar vooral ook op LinkedIn en Facebook.
Hoe kun je als bedrijf aansluiten bij die gewijzigde belangstelling als je op zoek bent naar geschikt personeel?
“Wij willen onze volgende professionaliseringsbijeenkomst wijden aan LinkedIn. We hebben allemaal een account, maar we maken er onvoldoende gebruik van. Zou jij ons daarmee verder op weg willen helpen?”
Deze vraag bereikt mij, ironisch genoeg, dankzij LinkedIn. Mijn profiel, met daarin onder meer de ‘Experience’ als ‘Workshopleider en trainer, functioneert dus prima.
Traditionele marketing is steeds minder effectief. Potentiële klanten herkennen marketinguitingen zoals advertenties, pop-ups en virals, en ze negeren die uitingen meer en meer. Omdat deze afleiden van de inhoud en vaak zelfs als irrelevant en irritant worden ervaren.
Dan verschijnt contentmarketing op het toneel.
Hoe krijg je een community van de grond voor een non-profit doelstelling? Wij gingen aan de slag voor de internationale Waddenzee: voor Nederland, Duitsland en Denemarken.
Een ambitieuze opgave, die inmiddels aardige resultaten oplevert.