Samenwerking - Overzicht
De artikelen en blog-posts over Social Media en samenwerking
Veel wetenschappers waarderen en gebruiken blogs, online discussiefora en netwerksites om wereldwijd kennis te delen met collega’s. En om kennis op te doen. Social media helpen hen bij het delen van informatie, bij het netwerken en bij het deelnemen aan discussies.
Wat zijn hun platforms en hun tools? En hoe schakelen zij niet-wetenschappers in? En wat zijn de dilemma’s voor wetenschappers om voluit te gaan op de social media?
Beste,
Gisteren vroeg je om een kort advies over social media in jouw organisatie. In ons gesprek, kwam een grote hoeveelheid mogelijkheden op tafel. Omdat ik weet dat het best veel was, zet ik het nog even voor je op een rij. Ik deel het ook even met de anderen.
Met de ingrijpende veranderingen veranderingen in communicatieland komt een nieuw begrip op de agenda: 'laten'. Communiceren wordt 'laten communiceren'. Brand design wordt 'brand experience design'. Communicatie wordt 'conversatie'. Doelgroep wordt 'community'.
De brainstorm is uit. Tenminste, als we Susan Cain in de New York Times en Jonah Lehrer in de New Yorker moeten geloven. Mensen zijn creatiever als ze alleen mogen opereren. Brainstormen zou de kracht van de groep niet ontketenen, maar juist elk individu minder creatief maken. Omdat brainstormen ‘groupthink’ zou bevorderen.
Vijay Govindarajan en Jay Terwilliger geven in hun artikel in de Harvard Business Review aan dat brainstormen zonder groupthink toch goed mogelijk is.
Projectteams van overheden die sturen op samenwerking staan voor belangrijke uitdagingen. Zeker waar het gaat om de taken en de rollen van de eigen organisatie, en om de communicatiestructuur (denk aan een alternatief voor het aloude ‘zenden’).
De rol van het projectteam als facilitator, coördinator, belangenbehartiger en als partij die externe financiering kan organiseren, vraagt om aandacht. Partijen zoeken bijvoorbeeld vaker zelf vaker de samenwerking op, of laten belangrijke thema’s juist liggen.
Op 25 april 2012 werd LaVerbe geselecteerd om de provincie Gelderland te ondersteunen bij de totstandkoming van de Kadernotitie Structuurvisie Provincie Gelderland. Ik mocht de werkzaamheden uitvoeren.
Hoe moeten we omgaan met de social media in onze organisatie? Wie mag er nu wel twitteren en wie niet? Wat moeten en mogen onze mensen delen? En, doen ze dat op persoonlijke titel, of uit hun eigen naam en voor hun eigen verantwoordelijkheid?
Allemaal vragen die afkomen om de communicatieprofessionals van de grotere bedrijven en organisaties.
Zoek een tegenspeler, een camera en maak je eigen sketch naar Who's on first, van Abott en Costello, maar dan in het Nederlands. Gebruik de vertaling hieronder als uitgangspunt.
Post je filmpje op Youtube. Meld je link aan in de comments hieronder. Wij verzamelen de inzendingen en laten de kijkers beoordelen. Het aantal 'views' bepaalt de winnaar.
Succes!