dinsdag, 2 maart 2021
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Samenwerking - Overzicht

De artikelen en blog-posts over Social Media en samenwerking

Geef medewerkers toestemming en eigenaarschap voor social media

De manier waarop bedrijven en organisaties met hun klanten en relaties omgaan verandert ingrijpend. Van zenden, via reageren naar luisteren en meedoen aan de conversatie. Daarbij past een strategie voor omgang met social media. Maar ook voor hoe de eigen medewerkers daarin meedoen.

't Is wel vreemd dat medewerkers de telefoon mogen opnemen en mails mogen beantwoorden, klanten mogen begroeten en mogen helpen met hun problemen, en dat ze tegelijkertijd geen bijdragen mogen leveren aan de conversatie met de klanten via Twitter, Facebook, Vimeo, Flickr enzovoort.

Read More

‘Hoe kom en blijf ik in contact met mijn doelgroep?’ Bedrijven en organisaties richten zich steeds meer op ‘open’ communicatie met de doelgroep. Met bijvoorbeeld online communities willen zij in contact komen met klanten en stakeholders. Omdat het gaat om nieuwe ontwikkelingen, zijn er vragen te over. Wat is er allemaal mogelijk? Hoe bied je passende informatie in de juiste hoeveelheid aan? Hoe betrek je de doelgroep bij jouw zaak?
Op een aantal van deze vragen geeft Scoren door online sharing het antwoord.

Read More

De impact van social media op het functiebouwwerk

Interactiviteit zorgt voor betere contacten met klanten en belanghebbenden. Het kan de band van een bedrijf of organisatie met de doelgroep verbeteren. Dat staat inmiddels vast. Maar, dat mensen kunnen reageren via mail of telefoon vraagt om bemanning van de zogenaamde back-office. Iemand moet de mailtjes en de telefoontjes opvangen, doorgeleiden en beantwoorden.

In het functiebouwwerk van organisaties die interactiviteit stimuleren is daarvoor inmiddels ruimte gemaakt. Als het goed is tenminste.

Read More

samenwerking is een bloem

 

Bij samenwerking moet er altijd iemand de leiding of het initiatief nemen. Het is vaak slim om de samenwerking niet rond deze leidende instantie maar juist rond het betreffende thema te organiseren. Dat levert meer op.

Immers, de deelnemers aan het samenwerkingsverband, rond bijvoorbeeld een thema als duurzaamheid, zijn eerder geneigd samen te werken aan wat zij gemeenschappelijk hebben dan in een gezagsverhouding waarbij alleen de 'leider' de vruchten plukt.

Read More

Gemeenten aan de social media voor inspraak?

Burgerparticipatie is niet alleen in, het is ook een noodzaak. Zonder burgerparticipatie is er minder draagvlak voor plannen en zijn er meer gerechtelijke procedures over gemeenteplannen. Dat was een belangrijke reden om de inspraak te vernieuwen: het heet nu publieksparticipatie.

Bij participatie passen de social media als gegoten. Ze vormen de oren en de mond van de overheid: luisteren naar wat er leeft en meepraten over wat de plannen zijn. Echt iets voor de slimme, ondernemende gemeente, dus.

Read More

Advies en gespreksleiding

Communicatie voor Nacco Nijmegen

Nacco Materials Handling Nijmegen

Nacco, dochter van een wereldwijd opererend Amerikaans bedrijf, maakt vorkheftrucks. Wij ondersteunen de Nijmeegse vestiging bij de communicatie, onder meer bij optimalisering van de bedrijfsvoering. Toen Nacco werktijdverkorting moest instellen adviseerden wij de medewerkers nauw bij dit proces te betrekken.

Dat gebeurde in een plenaire bijeenkomst en in zes workshops met uitleg over de gevolgen van de werktijdverkorting. Onderdeel van de workshops was dat de medewerkers de verschillende afdelingen van het bedrijf intensief bezochten: ze konden zien hoe elders in het bedrijf werd gewerkt, wat problemen én mogelijke oplossingen waren. Uitdrukkelijk werd iedereen gevraagd ideeën en suggesties aan te dragen.

Van zenden via participatie naar conversatie

We weten het allemaal. Organisaties communiceerden van oorsprong allemaal met het zender-ontvangermodel. De boodschap moest klaar en duidelijk naar de ontvanger. Dan kwam alles goed. Als je het goed deed, tenminste. Communicatiegeleerden konden je uitleggen hoe je dat moest doen.

Toen gingen de ontvangers terugpraten. De participatie was begonnen. Eerst via telefoon, toen via mail. Later via alle reactiemogelijkheden die de organisaties aanboden: van commentaren tot polls. Dat stelde aanvullende eisen aan de organisaties. De backoffice moest bemand worden. Met mensen die de reacties op konden vangen en ervoor konden zorgen dat ze beantwoord werden. Best even wennen. Maar ook een kans.

Read More