Samenwerking - Overzicht
De artikelen en blog-posts over Social Media en samenwerking
Is kennis delen nu wel zo verstandig? Je geeft immers ook concurrenten een kijkje in jouw keuken. Hun concurrentiekracht kan erdoor toenemen, wat in jouw nadeel is. Nils Vermeire van het Ministerie van Algemene Zaken vertelt op Frankwatching.com dat hij het daar niet mee eens is.

Burgerparticipatie is niet alleen in, het is ook een noodzaak. Zonder burgerparticipatie is er minder draagvlak voor plannen en zijn er meer gerechtelijke procedures over gemeenteplannen. Dat was een belangrijke reden om de inspraak te vernieuwen: het heet nu publieksparticipatie.
Bij participatie passen de social media als gegoten. Ze vormen de oren en de mond van de overheid: luisteren naar wat er leeft en meepraten over wat de plannen zijn. Echt iets voor de slimme, ondernemende gemeente, dus.

We weten het allemaal. Organisaties communiceerden van oorsprong allemaal met het zender-ontvangermodel. De boodschap moest klaar en duidelijk naar de ontvanger. Dan kwam alles goed. Als je het goed deed, tenminste. Communicatiegeleerden konden je uitleggen hoe je dat moest doen.
Toen gingen de ontvangers terugpraten. De participatie was begonnen. Eerst via telefoon, toen via mail. Later via alle reactiemogelijkheden die de organisaties aanboden: van commentaren tot polls. Dat stelde aanvullende eisen aan de organisaties. De backoffice moest bemand worden. Met mensen die de reacties op konden vangen en ervoor konden zorgen dat ze beantwoord werden. Best even wennen. Maar ook een kans.

De manier waarop bedrijven en organisaties met hun klanten en relaties omgaan verandert ingrijpend. Van zenden, via reageren naar luisteren en meedoen aan de conversatie. Daarbij past een strategie voor omgang met social media. Maar ook voor hoe de eigen medewerkers daarin meedoen.
't Is wel vreemd dat medewerkers de telefoon mogen opnemen en mails mogen beantwoorden, klanten mogen begroeten en mogen helpen met hun problemen, en dat ze tegelijkertijd geen bijdragen mogen leveren aan de conversatie met de klanten via Twitter, Facebook, Vimeo, Flickr enzovoort.
‘Hoe kom en blijf ik in contact met mijn doelgroep?’ Bedrijven en organisaties richten zich steeds meer op ‘open’ communicatie met de doelgroep. Met bijvoorbeeld online communities willen zij in contact komen met klanten en stakeholders. Omdat het gaat om nieuwe ontwikkelingen, zijn er vragen te over. Wat is er allemaal mogelijk? Hoe bied je passende informatie in de juiste hoeveelheid aan? Hoe betrek je de doelgroep bij jouw zaak?
Op een aantal van deze vragen geeft Scoren door online sharing het antwoord.

Interactiviteit zorgt voor betere contacten met klanten en belanghebbenden. Het kan de band van een bedrijf of organisatie met de doelgroep verbeteren. Dat staat inmiddels vast. Maar, dat mensen kunnen reageren via mail of telefoon vraagt om bemanning van de zogenaamde back-office. Iemand moet de mailtjes en de telefoontjes opvangen, doorgeleiden en beantwoorden.
In het functiebouwwerk van organisaties die interactiviteit stimuleren is daarvoor inmiddels ruimte gemaakt. Als het goed is tenminste.
Bij samenwerking moet er altijd iemand de leiding of het initiatief nemen. Het is vaak slim om de samenwerking niet rond deze leidende instantie maar juist rond het betreffende thema te organiseren. Dat levert meer op.
Immers, de deelnemers aan het samenwerkingsverband, rond bijvoorbeeld een thema als duurzaamheid, zijn eerder geneigd samen te werken aan wat zij gemeenschappelijk hebben dan in een gezagsverhouding waarbij alleen de 'leider' de vruchten plukt.