Schrijven, redigeren en ordenen
Ik orden informatie en maak deze toegankelijk, op papier en online, en ik kan deskundigen overtuigen dingen eenvoudig(er) op te schrijven...
- Ingewikkelde zaken eenvoudig opschrijven
- Een nieuwe naam of slogan zoeken
- Beleid formuleren
- Journalistieke reportages, bijvoorbeeld een verslag van een event
Kijk hieronder voor een greep uit de projecten waarbij ik als schrijver, redacteur en adviseur betrokken was.
Opdrachtgevers klagen soms over de rapporten die ze voorgeschoteld krijgen. Dat ze de onderzoekssituatie niet goed in beeld krijgen. Dat er te veel nadruk op het proces van het onderzoek ligt en te weinig nadruk op de heldere presentatie van de gevraagde resultaten.
Van omgevallen boekenkast naar helder betoog
Hoe kun je op planmatige wijze een doelmatig rapport schrijven? Hiervoor komen onder andere de volgende vragen aan de orde: Wat wil de opdrachtgever precies en hoe bedien ik hem of haar optimaal in mijn rapportage? Welke wijze van rapporteren past het beste bij de opdrachtgever? Hoe voorkom ik dat de opdrachtgever de vraag niet (goed) beantwoord krijgt?
“Ja, die veranderingen die je waarneemt rond mijn bedrijf… We zijn nu definitief gestopt met 'bureautje spelen', met eigen mensen in dienst. Een nieuwe start, vanuit een eigen praktijk.
Eigenlijk is dat een materialisatie van wat al veel langer speelt. Namelijk dat mijn dienstverlening voor veel opdrachtgevers sterk aan ‘mijn persoon’ gekoppeld is en minder aan mijn bedrijf.”
"Let us do the writing." Dat is de gesponsorde oproep van AX Semantics die in mijn Facebook-tijdlijn langskomt. Zij bieden een toepassing aan die automatisch grote hoeveelheden betekenisvolle en conversieverhogende teksten genereert. Want, heb je wel eens geprobeerd om up-to-date "product descriptions" te schrijven voor al jouw duizenden producten, in meerdere talen? Handmatig schrijven werkt gewoon niet, aldus deze enthousiaste computerlinguïsten...
Vraag je je af wat strategische brieven kunnen opleveren, bijvoorbeeld in de onderhandelingen tussen Ondernemingsraad en Bestuurder?
Wist je wat bloggen kan doen voor nieuwe klanten, voor meer intern draagvlak via intranet, voor kennisdeling?
Persoonlijke coaching en groepstraining:
- Strategisch Corresponderen
- Bloggen Voor De Zaak
Kijk naar het filmpje.
Klanten blijven weg, sponsors hebben andere prioriteiten, gemeente en provincie nemen de meerwaarde van de dienstverlening niet meer waar. Geld dreigt uit te blijven, afdelingen moeten reorganiseren, ontslagen dreigen. Of er moet gewoon nieuw beleid komen...
Aan de slag dus, met een selecte groep. Over een nieuwe koers, nieuwe accenten in de dienstverlening, een betere presentatie van de organisatie, de maatschappelijke bijdrage. Om de eigen medewerkers, de klanten en de stakeholders wakker te schudden.
De schrijfpraktijk
De koppen bij elkaar dus, voor nieuwe energie, goede ideeën en hoe dat te onderbouwen. Het moet allemaal op papier, toch? Om de ideeën vast te houden, bij te schaven en uit te wisselen.
Een Ondernemingsraad (OR) vertegenwoordigt de medewerkers van een organisatie. Zij geeft de bestuurder gevraagd en ongevraagd advies over het voorgenomen beleid en over de strategie, de tactiek en de maatregelen die op de rol staan. Vaak gebruikt zij hiervoor de weg van brieven en memo's, wat een zekere behendigheid vraagt in de schriftelijke communicatie.
Enkele trends en tips voor de OR.
Bij het opzetten van een nieuwe of vernieuwde website moeten meestal heel veel gegevens geordend worden. Denk aan een online portaal voor het sociaal domein waarin allemaal regelingen toegankelijk moet worden gemaakt. Of een webwinkel van een bibliotheek waarin scholen educatief materiaal kunnen uitzoeken, reserveren en bestellen.
Het is zaak om de gegevens in te delen op een manier die voor de (be)zoeker overzichtelijk is, maar die ook hanteerbaar is voor de beheerder van de website. Hoe kun je dat het beste aanpakken en waar moet je op letten?
LinkedIn is een prachtig platform om beroepsmatige relaties te onderhouden. Het is minder geschikt om elkaar op de hoogte te houden van nieuws, nieuwe inzichten en handigheidjes. Daarvoor is een e-mailnieuwsbrief meer geschikt. Bijvoorbeeld om je LinkedIn-relaties vier keer per jaar bij te praten.
En, als de ontvanger geen belangstelling heeft, kan deze zich gemakkelijk uitschrijven. Alle begrip en 'geen harde gevoelens', zoals de Engelsen dat zeggen. Even goede vrienden!