maandag, 18 november 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Sociale media - Overzicht

De artikelen en blog-posts over sociale media

draagvlak creeren

Dark Posts 1280x600
Illustratie: Falcon.io

Niet-gepubliceerde advertenties die toch in jouw tijdlijn verschijnen en dan spoorloos verdwijnen. Zogenaamde 'dark posts'. Hoe is dat mogelijk? Wat is de bedoeling ervan? Wat voor indruk maken ze? En, wil je er zelf wel gebruik van maken om zaken aan te prijzen?

Maar eerst: wat zijn dark posts?

Read More

linkedintips boekje 260

LinkedIn vernieuwt zijn uiterlijk en opzet van tijd tot tijd. Daarom moeten ook de handreikingen aangepast worden.

Hier een aanvulling en update bij het boekje “LinkedIn Checklist en Aanpak - Een hands-on-gidsje voor wie het beste uit LinkedIn wil halen”.

Het hoe en waarom van LinkedIn in dit boekje blijft staan; deze presentatie vult het boekje aan met een nieuw ‘waar’.

Read More

Thuiswerken 2 260

In zijn boek Team Human (2019) pleit Douglas Rushkoff voor technologie in dienst van menselijke waarden. De technologie en de serviceproviders moeten ons helpen samenwerken, verbinden en versterken, in plaats van ons te isoleren, verdelen en onderdrukken vanwege hun commerciële en andere doeleinden.

Een blik terug en een blik vooruit, ter gelegenheid van het feit dat dertig jaar geleden de eerste publieke internetprovider in Nederland zijn services binnen een besloten gemeenschap aanbood.

Read More

gtp2

Gisteren, op 14 februari 2019, maakte de organisatie OpenAI op zijn blog bekend dat zij een taalmodel (lees computer) hebben getraind om coherente, zinvolle tekst te genereren, te begrijpen, te vertalen en samen te vatten. En dat alleen maar door het systeem te voeden met rond de veertig gigabyte aan internet-teksten.

Het systeem heet GTP2 (Generative Pre-Training, versie 2) en is volgens de ontwikkelaars zo krachtig dat zij het niet vrij durven te geven: "Due to our concerns about malicious applications of the technology, we are not releasing the trained model. As an experiment in responsible disclosure, we are instead releasing a much smaller model".

Read More

haaien
(Afbeelding: shutterstock.com)

Veel mensen staan argwanend tegenover de sociale media. En terecht. Via de sociale media gebeuren veel dingen die niet door de beugel kunnen. Hufterig gedrag maar ook schending van de privacy zijn voorbeelden. Maar moeten we de sociale media daarom mijden? Het onderzoek van Merijn Oudenampsen helpt bij het vinden van een antwoord.

Oudenampsen zet in zijn boek De Conservatieve Revolte (2018) onder meer de theorieën van Marshall McLuhan en Raymond Williams naast elkaar - ten faveure van de laatste. McLuhan kennen wij van het adagium ‘the medium is the message’: de eigenschappen van radio, tv - en nu ook de sociale media - zouden de inhoud van de communicatie daarop automatisch bepalen. Williams relativeert die stellingname.

Read More

onzichtbarehand catherine

(Illustratie Gemaaktdoorcatherine)

In ‘De Onzichtbare Hand, Hoe markteconomieën opkomen en neergaan’ beschrijft Bas van Bavel zijn onderzoek naar markteconomieën vanaf de vroege middeleeuwen tot vandaag. Hij stelt bij alle markten een cyclus vast die altijd begint met toenemende vrijheid en economische groei, en die altijd eindigt met verstoord marktevenwicht ten gunste van marktelites en met economische achteruitgang.

Met onze huidige economie zitten we op het omslagpunt van positief naar negatief: burgers zijn afhankelijk van de groeiende financiële markten en marktelites, die macht kopen met politieke investeringen, wat leidt tot een stagnerende levensstandaard.

Read More

kruitvat 260 2

Op mijn Facebook-tijdlijn zie ik een blog langskomen waarin de schrijver het publiek aanspoort om de lont uit het kruidvat van de zwartenpietendiscussie te halen. Goed idee. Maar “kruidvat”? Is het niet “kruitvat”? Ik weet dat zeker, denk ik. Ik doe wat velen dan doen: googelen!

Read More

de onzichtbare hand of samenwerking

(Illustratie Gemaaktdoorcatherine)

Joris Luyendijk schrijft op 16 juli 2018 in De Correspondent: "De afgelopen dertig jaar is van alles een ‘markt’ gemaakt: van onze politiek, van ons eten, zelfs van onze informatie." In zijn verhaal, dat met name gaat over onze onmacht tegenover de klimaatontwrichting, levert hij kritiek op de macht die we de 'onzichtbare hand' van de markt hebben gegeven.

Read More