maandag, 17 februari 2020
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Sociale media - Overzicht

De artikelen en blog-posts over sociale media

draagvlak creeren

catherine willemse pofp
(Illustratie: Catherine Willemse)

Sidewalk Labs is een bedrijf van Alphabet - het moederbedrijf van Google - dat stedelijke innovaties bedenkt, ontwerpt, test en bouwt. Zij willen "vooruitstrevend stadsontwerp en geavanceerde technologie combineren om het stadsleven radicaal te verbeteren". Een aanpak die steeds meer onder vuur komt te liggen vanwege de privacyrisico's en de commerciële belangen.

Read More

Dark Posts 1280x600
Illustratie: Falcon.io

Niet-gepubliceerde advertenties die toch in jouw tijdlijn verschijnen en dan spoorloos verdwijnen. Zogenaamde 'dark posts'. Hoe is dat mogelijk? Wat is de bedoeling ervan? Wat voor indruk maken ze? En, wil je er zelf wel gebruik van maken om zaken aan te prijzen?

Maar eerst: wat zijn dark posts?

Read More

TRAINING

"Goed, we hebben gedaan wat jij adviseerde. We hebben een Facebook-pagina, een LinkedIn-account en een YouTube-kanaal opgezet voor ons bedrijf. Maar hoe komen we nu aan nieuwe volgers? En wat voor berichten moeten we nu gaan plaatsen, en wanneer en hoeveel?"

Een kleine opfrisser, voor wie de schoen past...

Read More

Thuiswerken 2 260

In zijn boek Team Human (2019) pleit Douglas Rushkoff voor technologie in dienst van menselijke waarden. De technologie en de serviceproviders moeten ons helpen samenwerken, verbinden en versterken, in plaats van ons te isoleren, verdelen en onderdrukken vanwege hun commerciële en andere doeleinden.

Een blik terug en een blik vooruit, ter gelegenheid van het feit dat dertig jaar geleden de eerste publieke internetprovider in Nederland zijn services binnen een besloten gemeenschap aanbood.

Read More

SonicCDRemoveAds

Aan de uitdrukkingen zonder tegenstelling, zoals zinloos geweld, onbeholpen gedrag en onbegonnen werk, kunnen we gerust de term 'ongewenste reclame' toevoegen. Alle nee-nee-stickers, adblockers en spamfilters ten spijt blijven we offline, maar vooral online het doelwit van reclame.

De resultaten van de zoekmachines, de tijdlijnen van de sociale media en de intro's en intermezzo's van gratis (freemium) apps en van video's staan er vol mee: hinderlijke onderbrekingen van de gewenste informatie, schijnbaar gericht op een publiek dat geen onderscheidingsvermogen heeft.

Read More

haaien
(Afbeelding: shutterstock.com)

Veel mensen staan argwanend tegenover de sociale media. En terecht. Via de sociale media gebeuren veel dingen die niet door de beugel kunnen. Hufterig gedrag maar ook schending van de privacy zijn voorbeelden. Maar moeten we de sociale media daarom mijden? Het onderzoek van Merijn Oudenampsen helpt bij het vinden van een antwoord.

Oudenampsen zet in zijn boek De Conservatieve Revolte (2018) onder meer de theorieën van Marshall McLuhan en Raymond Williams naast elkaar - ten faveure van de laatste. McLuhan kennen wij van het adagium ‘the medium is the message’: de eigenschappen van radio, tv - en nu ook de sociale media - zouden de inhoud van de communicatie daarop automatisch bepalen. Williams relativeert die stellingname.

Read More

Artikel Rijk Willemse Social media Page 1

Wie kiest voor de inzet van sociale media kan rekenen op vele voordelen: de kans op breder draagvlak voor maatregelen, verbinding met inwoners en stakeholders, verrijking van beleid vanwege bijdragen ‘uit het veld’. Alleen maar door luisteren, delen en activeren.
Toch zijn er ook nadelen...

Lees erover in het artikel dat ik schreef voor de special Connectiviteit die de vereniging Stadswerk op 27 november 2019 uitbracht.

Read More

kruitvat 260 2

Op mijn Facebook-tijdlijn zie ik een blog langskomen waarin de schrijver het publiek aanspoort om de lont uit het kruidvat van de zwartenpietendiscussie te halen. Goed idee. Maar “kruidvat”? Is het niet “kruitvat”? Ik weet dat zeker, denk ik. Ik doe wat velen dan doen: googelen!

Read More