Sociale media - Overzicht
De artikelen en blog-posts over sociale media
Met de ingrijpende veranderingen veranderingen in communicatieland komt een nieuw begrip op de agenda: 'laten'. Communiceren wordt 'laten communiceren'. Brand design wordt 'brand experience design'. Communicatie wordt 'conversatie'. Doelgroep wordt 'community'.
Delen is vermenigvuldigen. Dat is het uitgangspunt van de nieuwe communicatie in het nieuwe communicatielandschap, ook voor overheden. Alleen maar social media inzetten is niet voldoende. Want, ook met de social media kun je nog heel goed alleen maar zenden. Daarvan zijn vele voorbeelden te vinden op de socialmediakanalen.
Als je een fiets koopt, betekent dat nog niet dat je kunt fietsen. Je moet ook nog leren fietsen. Op dezelfde wijze zijn overheden er nog niet als je alleen maar een socialmedia-infrastructuur ‘aanschaffen’. Drie trends die aangeven waar kansen liggen voor overheden om te leren fietsen…
Projectteams van overheden die sturen op samenwerking staan voor belangrijke uitdagingen. Zeker waar het gaat om de taken en de rollen van de eigen organisatie, en om de communicatiestructuur (denk aan een alternatief voor het aloude ‘zenden’).
De rol van het projectteam als facilitator, coördinator, belangenbehartiger en als partij die externe financiering kan organiseren, vraagt om aandacht. Partijen zoeken bijvoorbeeld vaker zelf vaker de samenwerking op, of laten belangrijke thema’s juist liggen.
Heb je wel eens een marktkoopman vóór zijn koopwaar zien staan? Meestal is dat een koopman met een speciale ‘act’, die de kopers ten volle moeten kunnen waarnemen. Neen, meestal staat de koopman ín de kraam, áchter de koopwaar, zodat de kopers dat goed kunnen waarnemen.
Toch zien we op andere markten vele koopmannen breeduit vóór hun koopwaar staan. Dat de kopers daar niet op afkomen, lijkt hun vaak niets te doen.
Een overdenking met twee metaforen...
Hoe moeten we omgaan met de social media in onze organisatie? Wie mag er nu wel twitteren en wie niet? Wat moeten en mogen onze mensen delen? En, doen ze dat op persoonlijke titel, of uit hun eigen naam en voor hun eigen verantwoordelijkheid?
Allemaal vragen die afkomen om de communicatieprofessionals van de grotere bedrijven en organisaties.
“We zijn druk bezig met de voorbereiding van een project waarin we techniek, kunst en samenleving op een vernieuwende manier willen verbinden en aan de orde willen stellen voor het hogere en wetenschappelijke onderwijs, bedrijven en creatieve en culturele platforms. Hoe kunnen we dit project met de sociale media onder de aandacht brengen bij de betrokkenen en belangstellenden?”
Weer zo’n heerlijke adviesvraag, waarvan het antwoord in de vorm van tips rustig gedeeld kan worden. En, nog meer suggesties zijn welkom!
Beste,
Gisteren vroeg je om een kort advies over social media in jouw organisatie. In ons gesprek, kwam een grote hoeveelheid mogelijkheden op tafel. Omdat ik weet dat het best veel was, zet ik het nog even voor je op een rij. Ik deel het ook even met de anderen.
Brian Solis van de Altimeter Group, een productief en gezien onderzoeksbureau, loopt voorop als het gaat om inzichten in en publicaties over de nieuwe media. Hij schreef onder meer het boek The End of Business as Usual en hij sprak dit opmerkelijke advies uit op de Social Media iCommerce Marketing Summit afgelopen juli in Amsterdam.