donderdag, 28 maart 2024
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Sociale media - Overzicht

De artikelen en blog-posts over sociale media

draagvlak creeren

Bloggen? Gebruik OBAMA

Elke dag een blog schrijven, dat is niet voor velen weggelegd. Tijd en inspiratie ontbreken. Maar ook een technische handgreep ontbreekt vaak: hoe pak je een blog aan?

Ik adviseer het OBAMA-model. Dat biedt houvast en zorgt ervoor dat zelfs de eenvoudigste aanleiding kan inspireren tot een moeiteloos en snel schrijfproces.

Read More

Nieuw regentschap met social media

De tijd dat een lokale of regionale overheid een maatschappelijk thema helemaal alleen oppakt, is voorgoed voorbij. Niet alleen zijn zulke projecten, met maar één eigenaar, gedoemd om te stranden op gebrek aan draagvlak, ze kunnen ook niet de inhoudelijke kracht ontwikkelen van projecten waarin echt wordt samengewerkt.

Wat nodig is, zijn lokale en regionale bestuurders met een ruim hart, die de samenwerking willen aangaan met partners van andere overheden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties zonder nadrukkelijk de eer en de leiding op te eisen. Gelukkig zijn die er steeds meer.

Read More

Wetenschappers zijn mensen en functionarissen

Niet alleen overheidsambtenaren worstelen met hun publieke rol waar het de social media betreft. Wetenschappers hebben het er ook moeilijk mee. Dat bleek wel op de masterclass social media die de Universiteit van Wageningen organiseerde op de Groenegolflengte van 2011: #ggl11.

Read More

De zegen van Google

De zegen van Google hebben we. Maar of we daar nu beter van worden? En wat het precies betekent?

Terwijl ik de resultaten van het crowdsourcing-onderzoek naar de Filter Bubble van Google aan het compileren ben - waarvoor dank, allen! - lees ik wat Google er zelf van vindt. Uit hoofde van Matt Cutts.

Read More

Presentatie Social Media op #ggl11

Mijn presentatie op de masterclass Social Media in het symposium GroeneGolflengte van de universiteit van Wageningen. 

Klik op Lees meer voor de slides.

Read More

Wat is de meerwaarde van Google-plus?

Voordat ik de resultaten van het crowdsourcing-onderzoek naar de Google-bubble presenteer, een intermezzo over de plek van Google+. Want dingen gaan snel, rond Google-plus, en dat vraagt om een uitspraak. Ondertussen heb ik enkele van mijn eigen sites al voorzien van de +button. Voor de zekerheid.

Wat moet je nu als persoon en als organisatie met Google+, als je al intensief en op maat gebruikmaakt van Twitter, Facebook en LinkedIn?

Read More

Google-plus aan de trog

Is er ruimte voor een nieuwe mee-eter? Naast Twitter, Facebook, LinkedIn et cetera? Is de spoeling niet al helemaal verdeeld over de nu aanwezige varkens? Of moet de komst van het nieuwe varken ten koste gaan van de oude varkens? Is er überhaupt wel genoeg volume voor een nieuwkomer?

Bij HubSpot denken ze dat Google-plus een goede kans maakt. Vanwege de voordelen die ze eraan toeschrijven.

Read More

Produceert Google solipsisten?

De eerste dagopbrengst van het onderzoek naar Google's filterbubble is groot. Meerdere tientallen screendumps kwamen binnen. En de bijdragen druppelen nog steeds binnen. Hartelijk dank daarvoor!

Niettemin tijd voor een eerste blik op de voorlopige resultaten! In de eerste afbeelding, hierboven, staat de verdeling van de eerste 'echte' url in de zoekresultaten van de Google-search naar 'Egypte'. Afgezien van de url's die verwijzen naar de advertenties. (De helft van de resultaten bevatten gesponsorde links, de andere helft niet.)

Read More