Sociale media - Overzicht
De artikelen en blog-posts over sociale media

Een prachtig voorbeeld: mensen uitnodigen om het kanton Graubünden te beleven, met een live videoverbinding op het station van Zürich.
Goed, je hebt een socialemedia-infrastructuur opgezet voor een organisatie of een bedrijf. Maar wat nu? Hoe zorg je voor activiteit en reuring? Hoe zorg je voor een goed DNA in de vorm van accounts die je volgt en passende posts op jouw tijdlijnen?
Een cheat sheet met tien stappen, om mee te beginnen. Tuning en extra stappen? Graag, en naar eigen inzicht.
Dat ik bijna dagelijks in Nijmegen kom, maakt dat ik Nijmegen kan beleven. En die beleving is gemengd van aard. Neem het levensgevaarlijke stationsplein en het onbegrijpelijke parkeerbeleid. Maar ook de prachtige particuliere horeca en de heerlijke campus. Gemengde gevoelens dus.
Maar nu de gemeente Nijmegen zichzelf gaat profileren met een promotiefilmpje voor de verkiezing Beste Binnenstad 2015 - 2017 kan ik Nijmegen definitief een plek in mijn hart geven.
In het enthousiasme om op en top socialemediawaardig te zijn (een heel goed streven) is het voor organisaties belangrijk om goede timing toe te passen, zeker als je van plan bent om samen te gaan bloggen. Kort gezegd: maak nog geen accounts aan als die voorlopig nog geen inhoud krijgen.
Wat is een goede 'lifecycle' van een blogartikel? Kijk naar deze presentatie en volg een van mijn blogs, vanaf het moment van schrijven, via het delen en de conversatie naar een bevredigend aantal views.
“Wij willen onze volgende professionaliseringsbijeenkomst wijden aan LinkedIn. We hebben allemaal een account, maar we maken er onvoldoende gebruik van. Zou jij ons daarmee verder op weg willen helpen?”
Deze vraag bereikt mij, ironisch genoeg, dankzij LinkedIn. Mijn profiel, met daarin onder meer de ‘Experience’ als ‘Workshopleider en trainer, functioneert dus prima.
In een best ontoegankelijk opgezet interview voor The Wire van 6 juli 2015 ondervraagt John Keane Julian Assange over diens nieuwe boek 'When Google Met Wikileaks'. Assange vindt dat Google 'Big And Bad' is geworden en ondertussen nog steeds het spel speelt van 'Don't Be Evil'.
Een kijkje achter de schermen van het digitale kolonialisme, maar ook in de geest van een dystopist.
Onder de titel “Hoe Apple een Academisch Medisch Centrum wordt” hield Lucien Engelen, Disruptive Impressionist en Director of Innovation Radboud REshape Center in Nijmegen, op dinsdag 26 mei een flitsende presentatie over participerende healthcare op de zoveelste MediaVilla die Marco Derksen voor ons in de Witte Villa organiseerde.
Wat een spreker. Petje af. Disruptief, dat zeker. Maar wat een spookachtig toekomstbeeld.