Sociale media - Overzicht
De artikelen en blog-posts over sociale media
(Illustratie: Catherine)
De laatste in de reeks beschouwingen over virussen. Zodat we de leefregels bij mogelijke infecties beter begrijpen en de communicatieregels bij het verspreiden van virale berichten beter kunnen benutten.
Voor je eigen gezondheid bij corona, of voor het goede doel bij crowdfunding.
"Goed, we hebben gedaan wat jij adviseerde. We hebben een Facebook-pagina, een LinkedIn-account en een YouTube-kanaal opgezet voor ons bedrijf. Maar hoe komen we nu aan nieuwe volgers? En wat voor berichten moeten we nu gaan plaatsen, en wanneer en hoeveel?"
Een kleine opfrisser, voor wie de schoen past...
(Illustratie: Catherine voor @thekitchn)
In tijden van isolatie, mogelijke besmettingen en tests, krijgen we tijd om na te denken over virale systemen. Deel twee in de serie Allemaal viraal. Mogelijk nuttig voor wie zich met sociale media bezighoudt, maar vooral handig om te weten wat de nauwkeurigheid van een test op besmetting nu eigenlijk precies betekent voor de werkelijke stand van de gezondheid.
Voor wie schrikt van de nauwkeurigheid van diagnostische tests... in een cocktail van denkwerk en een vleugje wiskunde.
Aan de uitdrukkingen zonder tegenstelling, zoals zinloos geweld, onbeholpen gedrag en onbegonnen werk, kunnen we gerust de term 'ongewenste reclame' toevoegen. Alle nee-nee-stickers, adblockers en spamfilters ten spijt blijven we offline, maar vooral online het doelwit van reclame.
De resultaten van de zoekmachines, de tijdlijnen van de sociale media en de intro's en intermezzo's van gratis (freemium) apps en van video's staan er vol mee: hinderlijke onderbrekingen van de gewenste informatie, schijnbaar gericht op een publiek dat geen onderscheidingsvermogen heeft.
(Illustratie: Catherine)
De groei van een populatie en de verpreiding van nieuws (denk aan een groep konijnen of de verspreiding van fake nieuws op de sociale media) lijken lastig te voorspellen. Er zijn natuurlijk maatregelen voor of tegen te nemen. Tegelijkertijd lijkt het erop dat die groei en die verspreiding maar lastig te begrijpen zijn.
Toch is er een eenvoudige formule voor dit soort processen. Kan die formule inzicht geven in die groei en die verspreiding? Ze ziet er bedriegelijk eenvoudig uit, kijk maar.
Wie kiest voor de inzet van sociale media kan rekenen op vele voordelen: de kans op breder draagvlak voor maatregelen, verbinding met inwoners en stakeholders, verrijking van beleid vanwege bijdragen ‘uit het veld’. Alleen maar door luisteren, delen en activeren.
Toch zijn er ook nadelen...
Lees erover in het artikel dat ik schreef voor de special Connectiviteit die de vereniging Stadswerk op 27 november 2019 uitbracht.
(Illustratie: Catherine)
Sidewalk Labs is een bedrijf van Alphabet - het moederbedrijf van Google - dat stedelijke innovaties bedenkt, ontwerpt, test en bouwt. Zij willen "vooruitstrevend stadsontwerp en geavanceerde technologie combineren om het stadsleven radicaal te verbeteren". Een aanpak die steeds meer onder vuur komt te liggen vanwege de privacyrisico's en de commerciële belangen.
Niet-gepubliceerde advertenties die toch in jouw tijdlijn verschijnen en dan spoorloos verdwijnen. Zogenaamde 'dark posts'. Hoe is dat mogelijk? Wat is de bedoeling ervan? Wat voor indruk maken ze? En, wil je er zelf wel gebruik van maken om zaken aan te prijzen?