Sociale media - Overzicht
De artikelen en blog-posts over sociale media
Durf te denken, zei Immanuel Kant eind achttiende eeuw, en leg je niet neer bij de dogma’s van de politieke en religieuze autoriteiten. Daarvoor is niet alleen lef nodig, maar ook een klimaat van vrijheid om te denken en te zeggen wat je wilt. Een aanmoediging voor het individu en voor de bestuurders.
Een gemeenschap bouwen, sommigen denken dat het kan. Een van deze zelfverklaarde bouwers legde mij kortgeleden tijdens een aangenaam treffen uit dat hij graag spreekt over “het bouwen van een community” rond een bepaald thema. Eerst doe je dit, dan dat: heel precies handelen met sociale media, sleutelfiguren en bijeenkomsten. Een vernuftig spel, met een uitgekiende strategie en met de stukken op de meest kansrijke posities op het bord. Het is een beste inspanning, maar dan heb je ook wat.
Hadden we in 2012 de Cookiewet, nu is het de AVG. Ook zzp’ers en de kleinere bedrijven uit het mkb moeten vanaf 25 mei voorbereid zijn op de Europese privacywetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat kost hun onevenredig veel tijd en geld.
Toegegeven, vanwege de misstanden die plaatsvinden en mogelijk zijn, is aangepaste wetgeving noodzakelijk. Maar het is de vraag of de overheid met de uitvoering hiervan (alweer) de kleinere partijen moeten belasten. Waarom niet beginnen bij de ‘grote stoute jongens en meisjes’? Facebook, Google, de dataminers en consorten, bedoel ik.
Een nieuw jaar, een nieuwe, slankere bedrijfsvorm, minder ‘overhead’, bijpassende tarieven, daar hoort dan toch ook een bedrijfspagina van Facebook bij, of niet?
We weten het allemaal van Facebook: filter bubble, fake news, echo chamber, group think. En ook: verdienen aan het digitale proletariaat, schending van briefgeheim, privacy en integriteit… En zo verder.
Een vergelijkend onderzoek van posts op sociale media ontsteunt de bevindingen: de volgende factoren zijn van belang voor het ’succes’ van een post.
Een gemeente, een stichting, een groep vrijwilligers, iedereen die als beheerder van sociaal kapitaal de handen op elkaar wil krijgen voor ‘een goede zaak’, staat voor een lastige opdracht. Vanuit een opgelegde of zelfgekozen publieke taak. Voor wie dat met succes wil doen, is het zogenaamde verborgen eigenaarschap van cruciaal belang. Dat is in ieder geval: niet te koop lopen met je eigen rol.
Het debacle van Facebook met Cambridge Analytica, waarbij grote hoeveelheden privégegevens gebruikt werden voor onfrisse doeleinden leidde aanvankelijk tot niets… Mark belde niet, hij mailde niet, hij faxte niet. Op 21 maart was daar echter een antwoord.
Veel omhaal in een lange tekst. Een tijdlijn van gebeurtenissen vanaf 2007 gevolgd door drie maatregelen. Maar geen woord over de eigen omgang met privégegevens.
- Ingewikkelde zaken eenvoudig en strategisch toegankelijk maken en anderen hierin coachen
- Training en coaching van beleidsmedewerkers, onderzoekers en inhoudelijk deskundigen
- Communitymanagement en netwerkstrategie
Kijk hier naar het filmpje...