Tools - Overzicht
De artikelen en blog-posts over tools voor social media en web
Tools
Sinds 2019, 15 februari 2019 om precies te zijn, opereert de app ChatGPT, die ik destijds een ‘levensgevaarlijke tekstrobot’ noemde, vanwege de vervuiling van online informatie die hij veroorzaakt.
Inmiddels zijn, dat weten we allemaal, de volgende stappen gezet en de verwachtingen zijn veelvuldig, maar de zorgen eveneens.
Noam Chomsky (1928), maakt zich in de New York Times van 8 maart 2023 zorgen om ChatGPT en vergelijkbare robots. Hij gaat daarbij in op twee aspecten die van fundamenteel belang zijn: het ontbreken van echt begripsmatig denken en de afwezigheid van enige ethiek.
Bij het opzetten van een nieuwe of vernieuwde website moeten meestal heel veel gegevens geordend worden. Denk aan een online portaal voor het sociaal domein waarin allemaal regelingen toegankelijk moet worden gemaakt. Of een webwinkel van een bibliotheek waarin scholen educatief materiaal kunnen uitzoeken, reserveren en bestellen.
Het is zaak om de gegevens in te delen op een manier die voor de (be)zoeker overzichtelijk is, maar die ook hanteerbaar is voor de beheerder van de website. Hoe kun je dat het beste aanpakken en waar moet je op letten?
ChatGPT van OpenAI is een groot gevaar voor wie wil leren denken. De app vervuilt niet alleen het internet met grote hoeveelheden loze woorden.
Ze daagt onze kinderen ook nog eens NIET uit tot nadenken.
En nadenken is het grootste goed dat we kunnen verwerven, nietwaar?
Alleen door nadenken kunnen we ons verweren tegen ongefundeerde onzin, complottheorieën en argwaan tegen de wetenschap.
Met SumAll krijg je een overzicht van jouw activiteiten op de social media en van de gevolgen daarvan voor het bezoek van bijvoorbeeld jouw blog of jouw website. Dit alles in een goed toegankelijk en overzichtelijk, zelf samen te stellen dashboard.
Een tool waar ik altijd al naar uitzag.
Ruim tien jaar, sinds 2010, publiceer ik als 'kritisch AVRO-lid' over de sociale media. Uitgangspunt: Ze zijn verdraaid handig, maar brengen ook flinke risico's met zich mee. Als je die risico's herkent en tegengaat, kun je deze nieuwe media nuttig inzetten.
Een korte terugblik, met een waarschuwing.
Observatie is het beste startpunt om het intelligente web (web 3.0) te leren kennen. Bekijk een zwerm spreeuwen en zie hun intelligentie, hun gezamenlijke verstand. De kracht van de natuur – en van de intelligentie van web 3.0 – laat zich het beste kennen vanuit een observatiehutje.
Daarom zijn instrumenten als Gource en Logstalgia zo waardevol als we de (verborgen) intelligentie van web 3.0 willen onderzoeken.
Op het eerste gezicht lijkt DeepL een goed alternatief voor de webapps voor automatische online vertaling.
De Duitse ontwikkelaars van DeepL claimen dat zij dankzij de nieuwste inzichten in machine learning Google Translate en Bing Translator ver voor zijn.
In IP, vakblad voor informatieprofessionals (03/2018) schrijft Leen Liefsoens erover: “Voor twintig euro per maand kun je DeepL’s vertaaltechnologie integreren in bestaande systemen door middel van de DeepL-api.”
Tijd voor een (praktische) proef op de som.
Hoe mooi zou het zijn als online conversaties automatisch gescand kunnen worden op sentimenten en opinies? Dat is een verzuchting van menig communitymanager.
Er zijn dan wel vele hulpmiddelen voor het volgen en analyseren van online conversaties. Maar veelal zijn dit niet meer dan zoekmachines voor de social media.