woensdag, 11 december 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Training, advies en creatie

training advies creatie Ik kom met soms verrassende inzichten van een buitenstaander...

  • Ingewikkelde zaken eenvoudig en strategisch toegankelijk maken en anderen hierin coachen
  • Leiden van brainstorms, naamsessies en besluitvorming rond taxonomie
  • Individuele schrijftraining en coaching van beleidsmedewerkers, onderzoekers en inhoudelijk deskundigen
  • Internet en social media: van sitemap tot vindbaarheid op het web
  • Communitymanagement en netwerkstrategie

Kijk hieronder voor een greep uit de projecten waarbij ik als adviseur of trainer betrokken was: enkele voorbeelden van training, advies en creatie.

SRO

Zakelijke tekst in de praktijk

Hoe schrijf ik een goed gestructureerde, aantrekkelijke, bondige en eenvoudige, exacte en concrete, correcte zakelijke tekst?

Kortgeleden was er weer een golf van aandacht voor de onbegrijpelijk taal van overheden.

Terecht. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Overheidstaal is vaak onbegrijpelijk. Dat kost geld en goodwill. En daar moet (en kan) iets aan gebeuren. "Schrijfles" dus. Elke keer weer.

Read More

Dark Posts 1280x600
Illustratie: Falcon.io

Niet-gepubliceerde advertenties die toch in jouw tijdlijn verschijnen en dan spoorloos verdwijnen. Zogenaamde 'dark posts'. Hoe is dat mogelijk? Wat is de bedoeling ervan? Wat voor indruk maken ze? En, wil je er zelf wel gebruik van maken om zaken aan te prijzen?

Maar eerst: wat zijn dark posts?

Read More

haaien
(Afbeelding: shutterstock.com)

Veel mensen staan argwanend tegenover de sociale media. En terecht. Via de sociale media gebeuren veel dingen die niet door de beugel kunnen. Hufterig gedrag maar ook schending van de privacy zijn voorbeelden. Maar moeten we de sociale media daarom mijden? Het onderzoek van Merijn Oudenampsen helpt bij het vinden van een antwoord.

Oudenampsen zet in zijn boek De Conservatieve Revolte (2018) onder meer de theorieën van Marshall McLuhan en Raymond Williams naast elkaar - ten faveure van de laatste. McLuhan kennen wij van het adagium ‘the medium is the message’: de eigenschappen van radio, tv - en nu ook de sociale media - zouden de inhoud van de communicatie daarop automatisch bepalen. Williams relativeert die stellingname.

Read More

wc eend 2

Online reclame werkt niet, tv-reclame blijkt nu ook niet te werken. En beide kosten alleen maar geld. Dat geven twee onderzoeken aan die de Correspondent in twee artikelen bespreekt. Fijn dat zaken nu eindelijk eens diepgaand onderzocht zijn. Het eerste onderzoek besprak ik op 29 januari van dit jaar (Online ads: niet doen). 

Tijd voor een overdenking van het tweede onderzoek dat de Correspondent bespreekt in een uitgebreid artikel van Jesse Frederik: Reclame op tv. Kost een berg, doet een beetje.

Read More

kruitvat 260 2

Op mijn Facebook-tijdlijn zie ik een blog langskomen waarin de schrijver het publiek aanspoort om de lont uit het kruidvat van de zwartenpietendiscussie te halen. Goed idee. Maar “kruidvat”? Is het niet “kruitvat”? Ik weet dat zeker, denk ik. Ik doe wat velen dan doen: googelen!

Read More

middelen 680

Opdrachtgevers klagen soms over de rapporten die ze voorgeschoteld krijgen. Dat ze de onderzoekssituatie niet goed in beeld krijgen. Dat er te veel nadruk op het proces van het onderzoek ligt en te weinig nadruk op de heldere presentatie van de gevraagde resultaten.

Van omgevallen boekenkast naar helder betoog

Hoe kun je op planmatige wijze een doelmatig rapport schrijven? Hiervoor komen onder andere de volgende vragen aan de orde: Wat wil de opdrachtgever precies en hoe bedien ik hem of haar optimaal in mijn rapportage? Welke wijze van rapporteren past het beste bij de opdrachtgever? Hoe voorkom ik dat de opdrachtgever de vraag niet (goed) beantwoord krijgt?

Read More

horse 1

Als we spreken over iets wat niet bestaat, leidt dat onvermijdelijk tot onverzoenbare tegenstellingen. Want, alles wat we daarover zeggen, is tegelijkertijd waar en onwaar. Dat was de harde les die de logicus Frege (1848 – 1925) kreeg van zijn collega Russel. De oplossing van Russel was eenvoudig: voeg aan elke uitspraak over een zaak de voorwaarde toe dat die zaak bestaat, en dus eigenschappen kan hebben.

We lijken hier niet van geleerd te hebben, omdat velen nog steeds spreken over zaken waarvan we niet weten of ze bestaan. Dat leidt nog steeds tot vaak onverzoenbare tegenstellingen en inconsistenties, vooral binnen de politiek en de pseudowetenschappen. Voor een goed betoog moeten we eerst weten wat we allemaal kunnen weten. Hoe komen we daar achter? Een schrijf- en spreekles.

Read More

linkedintips boekje 260

LinkedIn vernieuwt zijn uiterlijk en opzet van tijd tot tijd. Daarom moeten ook de handreikingen aangepast worden.

Hier een aanvulling en update bij het boekje “LinkedIn Checklist en Aanpak - Een hands-on-gidsje voor wie het beste uit LinkedIn wil halen”.

Het hoe en waarom van LinkedIn in dit boekje blijft staan; deze presentatie vult het boekje aan met een nieuw ‘waar’.

Read More