Training, advies en creatie
Ik kom met soms verrassende inzichten van een buitenstaander...
- Ingewikkelde zaken eenvoudig en strategisch toegankelijk maken en anderen hierin coachen
- Leiden van brainstorms, naamsessies en besluitvorming rond taxonomie
- Individuele schrijftraining en coaching van beleidsmedewerkers, onderzoekers en inhoudelijk deskundigen
- Internet en social media: van sitemap tot vindbaarheid op het web
- Communitymanagement en netwerkstrategie
Kijk hieronder voor een greep uit de projecten waarbij ik als adviseur of trainer betrokken was: enkele voorbeelden van training, advies en creatie.
“Wij willen onze volgende professionaliseringsbijeenkomst wijden aan LinkedIn. We hebben allemaal een account, maar we maken er onvoldoende gebruik van. Zou jij ons daarmee verder op weg willen helpen?”
Deze vraag bereikt mij, ironisch genoeg, dankzij LinkedIn. Mijn profiel, met daarin onder meer de ‘Experience’ als ‘Workshopleider en trainer, functioneert dus prima.
Hoe krijg je een community van de grond voor een non-profit doelstelling? Wij gingen aan de slag voor de internationale Waddenzee: voor Nederland, Duitsland en Denemarken.
Een ambitieuze opgave, die inmiddels aardige resultaten oplevert.
"The world’s largest online social media magazine", de Social Media Examiner, deed begin 2015 een onderzoek onder socialemedia-professionals naar de ontwikkelingen die zij waarnemen. Een van de conclusies: Bewegend beeld is 'booming', vooral als het gaat om de verbinding en de activatie die ermee bereikt kan worden.
Enkele trends, op de dag dat Youtube zijn tiende verjaardag viert.
Waarom hebben gemeenten de behoefte aan een slogan? De klantgerichte instelling die dankzij de slogan versterkt moet worden, mag dan misschien wel leiden tot een betere dienstverlening, concurrenten zijn er niet. Echt winkelen is op de gemeenteboulevard niet mogelijk. Waarom dan al die moeite voor een passend slogan?
In 2000 deed ik een onderzoekje naar die vragen en bekeek ik honderd gemeenteslogans van dichtbij. Aardig materiaal als referentie voor de huidige slogans. Vooral ook omdat er in gemeenteland het nodige veranderde.
Schrijftraining en coaching
De gemeente Renkum wilde haar communicatie en positionering verbeteren en van flair voorzien. Verbetering van het schrijfwerk van de medewerkers hoorde daar ook bij: klantvriendelijk communiceren met gemakkelijk leesbare teksten.
Aan de hand van hun eigen teksten begeleidden wij tachtig medewerkers in een persoonlijk coachingstraject en in specifieke groepstrainingen. Alle deelnemers beoordeelden de trainers als ‘goed’ of ‘zeer goed’.
Schrijven kernboodschap
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
‘Schrijf de kernboodschap over het Waterbeleid in Nederland, op grond van de input van vertegenwoordigers van alle organisaties die zich met het waterbeleid bezighouden. De kernboodschap moet de communicatie-uitingen van de overheden versterken voor plannen die ter inzage worden gelegd. Bovendien moet de kernboodschap de gezamenlijkheid van de partners in het waterbeleid benadrukken.’
Na een workshop waarin wij de informatie verzamelden schreven wij de concept-kernboodschap. Deze werd uitgebreid getest door de Rijksvoorlichtingsdienst (die getuigde nog nooit zo’n goede testtekst te hebben ontvangen) en bijgesteld tot de definitieve kernboodschap.