maandag, 18 november 2019
Vraag Rijk
Online Schrijfhulp

Rijk Willemse beleid en advies

Training, advies en creatie

training advies creatie Ik kom met soms verrassende inzichten van een buitenstaander...

  • Ingewikkelde zaken eenvoudig en strategisch toegankelijk maken en anderen hierin coachen
  • Leiden van brainstorms, naamsessies en besluitvorming rond taxonomie
  • Individuele schrijftraining en coaching van beleidsmedewerkers, onderzoekers en inhoudelijk deskundigen
  • Internet en social media: van sitemap tot vindbaarheid op het web
  • Communitymanagement en netwerkstrategie

Kijk hieronder voor een greep uit de projecten waarbij ik als adviseur of trainer betrokken was: enkele voorbeelden van training, advies en creatie.

online ads 260

E-commerce moet nodig in de spiegel kijken. Jesse Frederik en Maurits Martijn stellen in De Correspondent een nieuwe internetbubbel vast: online advertenties.

Lees mee en bespaar kostbare euro's...

Weggegooid geld

Online adverteren met een merknaam of voor een product is weggegooid geld. Het heeft geen effect. Mensen klikken net zo lief op de onbetaalde links met dezelfde inhoud. Hier is een sprekend voorbeeld van zo'n nutteloze geldverslinder:

Read More

ondersteuning260

Hi,
 
Ik wilde wat pagina’s volgen vanuit onze eigen Facebook-pagina, maar krijg het niet voor elkaar. Als ik pagina’s van een ander wil liken of volgen kan ik dat alleen maar als mezelf doen en niet als onze eigen Facebook-pagina. Wat doe ik fout? Tips? Of heb ik misschien toch niet voldoende bevoegdheden?

Read More

verhalen 680 

"Dit is Jan." Ik kan het bijna niet meer aanhoren. Die commercials die beginnen met “Dit is Jan. Hij gebruikt sinds kort...” Op een toon en met een voordracht van iemand die kleuters toespreekt.

Toch zijn deze boodschappen niet voor niets zo samengesteld. Als verhaaltjes. Want onderzoek heeft aangetoond (bijvoorbeeld Paul J. Zak, 2012, The Moral Molecule) dat verhalen er echt voor zorgen dat mensen anders gaan denken en doen. Dat verkoopt...

Read More

manifest orig 260

Klanten blijven weg, sponsors hebben andere prioriteiten, gemeente en provincie nemen de meerwaarde van de dienstverlening niet meer waar. Geld dreigt uit te blijven, afdelingen moeten reorganiseren, ontslagen dreigen. Of er moet gewoon nieuw beleid komen...

Aan de slag dus, met een selecte groep. Over een nieuwe koers, nieuwe accenten in de dienstverlening, een betere presentatie van de organisatie, de maatschappelijke bijdrage. Om de eigen medewerkers, de klanten en de stakeholders wakker te schudden.

De schrijfpraktijk

De koppen bij elkaar dus, voor nieuwe energie, goede ideeën en hoe dat te onderbouwen. Het moet allemaal op papier, toch? Om de ideeën vast te houden, bij te schaven en uit te wisselen.

Read More

digitaalhuiswageningen

Het is de Week van de alfabetisering en ik ben er trots op dat ik een adviserende en verbindende rol heb mogen vervullen bij de vernieuwing van het Digitaalhuis Wageningen, een samenwerkingsverband onder coördinatie van de bibliotheek van Wageningen.

Het resultaat: een vernieuwde website, een verzameling animaties en flyers met herkenbare situaties, nauwkeurig afgestemd op de doelgroep dankzij de inbreng van een panel van ervaringsdeskundigen.

Read More

CultuurAanbodPerBewoner

De Atlas voor gemeenten 2018 kwam zojuist uit en heeft als thema cultuur. Wat is het belang van kunst en cultuur voor stad en regio? Wat is de optimale schaal van cultuurregio’s? En in hoeverre verschilt het regionale aanbod op dit moment?

Read More

privacy, avg en zzp'ers

Hadden we in 2012 de Cookiewet, nu is het de AVG. Ook zzp’ers en de kleinere bedrijven uit het mkb moeten vanaf 25 mei voorbereid zijn op de Europese privacywetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dat kost hun onevenredig veel tijd en geld.

Toegegeven, vanwege de misstanden die plaatsvinden en mogelijk zijn, is aangepaste wetgeving noodzakelijk. Maar het is de vraag of de overheid met de uitvoering hiervan (alweer) de kleinere partijen moeten belasten. Waarom niet beginnen bij de ‘grote stoute jongens en meisjes’? Facebook, Google, de dataminers en consorten, bedoel ik.

Read More

Succesfactoren van posts op sociale media

Een vergelijkend onderzoek van posts op sociale media ontsteunt de bevindingen: de volgende factoren zijn van belang voor het ’succes’ van een post.

Read More