Trends - Overzicht
De artikelen en blog-posts over trends in de social media
Trends
Op 25 april 2012 werd LaVerbe geselecteerd om de provincie Gelderland te ondersteunen bij de totstandkoming van de Kadernotitie Structuurvisie Provincie Gelderland. Ik mocht de werkzaamheden uitvoeren.
De ‘like’-knop in Facebook schiet tekort, vinden velen. Wat bijvoorbeeld als iemand iets naars meldt: een parkeerboete of een overlijden? ‘Vind ik leuk’ is dan geen gepaste reactie. Wat als je iets echt niet leuk vindt?
Maar of een ‘vind ik niet leuk’-knop de oplossing is? Ik zou zeggen van niet.
Gemeente Troy in Michigan kon haar bibliotheek niet meer betalen en vroeg haar burgers om een belastingverhoging van bijna 1%. Het verzet was groot. De Tea Party nodigde burgers uit om tegen te stemmen. Als reactie daarop volgde een ingenieuze campagne, in samenwerking met reclamebureau Leo Burnett uit Detroit, die zorgde voor een radicale omslag. Thema: een boekverbrandingsfeest.
Dat websites geld verdienen door advertenties toe te laten op speciale plekken op hun pagina's, dat is gemeengoed. En dat die advertenties zich automatisch richten op de inhoud van de pagina verbaast niemand meer.
Maar nu sommige webredacteuren ervoor kiezen om ook advertenties toe te laten in de 'broodtekst', de kern van hun pagina's, is het tijd voor een uitspraak.
Foto: Karl Robertson
We zijn allemaal Twitterspreeuwen. We converseren met elkaar, reageren op elkaar en luisteren naar elkaar. Allemaal wanneer, hoe en zoals wij dat zelf uitmaken.
Hoe verjaag je een groep die zich als een zwerm spreeuwen of een school vissen gedraagt? Neem daarvoor de volgende drie traditionele methodes:
Hoe mooi zou het zijn als online conversaties automatisch gescand kunnen worden op sentimenten en opinies? Dat is een verzuchting van menig communitymanager.
Er zijn dan wel vele hulpmiddelen voor het volgen en analyseren van online conversaties. Maar veelal zijn dit niet meer dan zoekmachines voor de social media.
Altijd al hebben regisseurs grote massa's mensen willen bewegen. Precies zoals in hun scripts stond.
Dat vraagt telkens weer om grote inspanningen, budgetten en heel veel geregel. Wat kunnen we daarvan leren?
Jacques-Antoine Granjon is bedenker en oprichter van Vente-privee.com, een zeer succesvol e-commercebedrijf. Sleutel van zijn succes: de besloten gemeenschap. Alleen leden hebben toegang tot de koopjes, die meestal bestaan uit partijen afgeprijsde designerkleding.
Granjon maakt geen 'open' reclame - dat scheelt heel veel geld - maar nodigt de leden uit via mail en geeft hun gedurende een korte vastgestelde periode toegang tot de koopjes.